Grønne fingre bliver bedre til salg og service

Erhvervsakademi Aarhus udbyder i samarbejde med 3F og GLS-A og med tilskud fra Jordbrugets Kompetencefond et kursus på akademiniveau for medarbejdere på planteskoler.

'Personlig service, der styrker salget' er et nyt 4-dages forløb Aarhus med fokus på servicekompetencer, den gode kundeoplevelse og styrkelse af plantesalget i gartnerier, havecentre og planteskoler.

Forløbet stiller skarpt på, hvordan medarbejdere kan bringe egen personlighed og faglighed endnu mere i spil i dialogen med kunden.

"Du får konkrete værktøjer og ny inspiration til endnu bedre kundeoplevelser. Samtidig kigger vi på butiksoptimering – hvordan medarbejdere kan indarbejde god service i opbygning af butikken," siger chefkonsulent Bettina Arndt fra Erhvervsakademi Aarhus.

"Teknikkerne er anvendelige til at optimere salg og service alle årets dage – både i de travle perioder med kunder i kø og uden for sæson, når det går knap så stærkt," siger Bettina Arndt.

3F: Attraktivt for vores medlemmer

Kurset støttes af Jordbrugets Kompetencefond og er gratis for medarbejdere, der arbejder under gartneroverenskomsten mellem 3F og GLS-A.

I forvejen har 3F mange AMU-kurser inden for gartnerisektoren, men det er første gang, fagforeningens medlemmer har mulighed for at vælge et kursus på akademiniveau. Det fortæller Karin Olsen, uddannelseskonsulent i 3F.

"Vi håber selvfølgelig, at samarbejdet med erhvervsakademiet og planteskolerne sætter gang i en udviklingsproces. Rigtig mange gartnerier og havecentre har ikke fornyet sig i en årrække og præsenterer deres produkter på helt traditionel vis. Det kan nye kompetencer inden for salg og service hos vores medlemmer forhåbentlig ændre på," siger Karin Olsen.

Uddannelsestilbuddet er samtidig attraktivt, fordi det er en mulighed for at undgå vinterhjemsendelse.

"Om vinteren kører de fleste gartnerier og planteskoler på meget lavt blus eller lukker helt ned, og det betyder, at vores medlemmer går ledige i perioden. Den situation har de gode muligheder for at undgå, og i tilgift får virksomhederne motiverede medarbejdere tilbage på arbejde," siger Karin Olsen.

God service fra start til slut

Lise Hesselkilde Christensen er ansat hos Hesselbækgård Havecenter på Sjælland, hvor de ikke vinterfyrer medarbejderne. Til gengæld er det op til medarbejderne selv at finde og tage kurser i vinterhalvåret. Lise er udlært gartner og har arbejdet med handel i 20 år. Hun meldte sig til kurset fra Erhvervsakademi Aarhus for at få nye vinkler på tingene.

I sin afsluttende opgave undersøgte Lise, hvordan man optimerer kundernes oplevelse fra start til slut.

Flere gange har hun nemlig oplevet, at kunder får god og professionel service af gartnerne i havecentret, men alligevel går derfra med en dårlig oplevelse, fordi ungarbejdere uden faglig indsigt afslutter handlen.

"Jeg var nok lidt betænkelig ved det at skulle skrive en opgave, for jeg er ikke så god til at betjene en computer. Men det har virkelig været et lærerigt forløb. Underviseren fra Erhvervsakademi Aarhus er nærværende, og jeg føler virkelig, at jeg har fået et boost til den nye sæson og konkrete input at arbejde videre med," fortæller Lise Hesselkilde Christensen, der ikke tøver med at anbefale kurset til alle i branchen – både på ledelsesniveau og medarbejdere i jordhøjde.

Hendes nye viden har allerede skabt værdi for virksomheden. Samtidig er hun glad for at have fået værktøjer, der kan hjælpe hende med at skabe mersalg.

"Tidligere kunne jeg være tilbageholdende med at tilbyde mersalg, fordi jeg tænkte, det lagde unødigt pres på kunden. Men nu kan jeg se, at mersalg faktisk er en service, hvis det fx er et godt råd. Husk at købe ekstra jord, når du køber en stueplante, hvis du tænker på at plante over i anden potte," siger Lise Hesselkilde Christensen.

Skal vi også hjælpe jer?

Kontakt os for at aftale tid til en uforpligtende samtale, og lad os hjælpe dig og din organisation med at finde den rette løsning.