Aktuelle forskningsprojekter
Vi driver en række projekter i samarbejde med virksomheder og videninstitutioner.
Her kan du blive inspireret af vores aktuelle forskningsprojekter.
21st Century Skills - karakteregenskaber i fuldtidsuddannelser
I projektet undersøges det, hvordan Erhvervsakademi Aarhus kan arbejde aktivt for en bredere implementering af et fælles sprog for uddannelse i personlige kompetencer og karakteregenskaber på vores fuldtidsuddannelser.
21st Century Skills - karakteregenskaber i fuldtidsuddannelser21st NextGen - Integration af 21st Century Skills i vores uddannelser
Projektet skal udvikle konkrete, didaktiske værktøjer, der understøtter integration af de personlige kompetencer i undervisningen og skabe et fælles fagligt fundament for arbejdet med 21st Century Skills.
21st NextGen - Integration af 21st Century Skills i vores uddannelserArealanvendelse og det kommunale klimaregnskab
I projektet undersøges hvordan det kommunale klimaregnskab udarbejdes i praksis samt hvordan klimaregnskabet og arealanvendelse, implementeres i den kommunale forvaltning.
Arealanvendelse og det kommunale klimaregnskabBOOST 3.0 – 4 dimensional uddannelse
Forskningsprojektet undersøger, hvordan man kan opnå bred implementering af forskningsresultater om karakteregenskaber med afsæt i 4 dimensional uddannelsesmodellen.
BOOST 3.0 – 4 dimensional uddannelseBønner på bordet – bælgplanter i fødevarer
I projektet på Erhvervsakademi Aarhus arbejder vi med bælgplanters kvalitet og egenskaber som råvare, ingrediens og i færdige produkter.
Bønner på bordet – bælgplanter i fødevarerBønner på bordet 2.0 - Næringsværdi af bælgfrugter og afledte fødevarer
Projektet arbejder med at tilvejebringe ny viden om næringsværdien af bælgfrugter og afledte fødevarer gennem analyser af makro- og mikronæringsstoffers indhold og biotilgængelighed.
Bønner på bordet 2.0 - Næringsværdi af bælgfrugter og afledte fødevarerEr havre davre? 3.0: Fra viden til handling
I projektet undersøges det, hvem der leverer viden om fodring af heste til hesteejerne, og der udvikles tiltag der skal udvikle og udbrede viden om fodring af heste.
Er havre davre? 3.0: Fra viden til handlingGreen X - grøn oplevelsesøkonomi i eventdesign
Projektet undersøger, hvordan oplevelsesøkonomien kan gentænkes ind i den bæredygtige omstilling. Gentænkes i en operativ praksis og forståelsesramme for udvikling med særligt fokus på eventdesign til eventarrangører og virksomheder.
Green X - grøn oplevelsesøkonomi i eventdesignHello Future!
This project provides a practicable model integrating design and strategy to help SMVs accelerate their product development process and overcome uncertainty.
Hello Future!Jobtrend - database til indsamling af jobopslag
Forskningsprojektet jobtrend tilbyder arbejdsmarkedsanalyser, der skal afdække uddannelsers relevans i forhold til det danske arbejdsmarked og på den måde understøtte udviklingen af uddannelser.
Jobtrend - database til indsamling af jobopslagKlimaregnskab i jordbruget – principper og præmisser
Landbruget skal som alle andre brancher reducere udledningen af klimagasser. Forskningsprojektet undersøger hvordan klimaregnskabet på bedriftsniveau indgår i den grønne omstilling af landbruget.
Klimaregnskab i jordbruget – principper og præmisserMikrobiologi i bælgplantebaserede fødevarer
Projektet bidrager med ny viden om bakteriers vækstrater i bælgfrugter, forarbejdet og uforarbejdet bælgfrugtprotein og stivelse, samt hybridprodukter bestående af bælgfrugtprotein og stivelse blandet med kød.
Mikrobiologi i bælgplantebaserede fødevarerSkab jer online - design af online læringsaktiviteter
I projektet undersøges det, hvordan undervisere kan designe læringsaktiviteter, der skaber sociale fællesskaber mellem studerende i et online uddannelsesforløb.
Skab jer online - design af online læringsaktiviteterTværfagligt samarbejde i SMV’er
Forskningsprojektet afdækker drivers & dangers i tværfagligt samarbejde i danske SMV’er, hvor hovedformålet er at opbygge systematisk viden, der belyser praksis for anvendelse af tværfaglige teamkompetencer i SMV’er.
Tværfagligt samarbejde i SMV’erVidere med e-didaktikken – men hvordan?
Forskningsprojektet udforsker grundlaget for en fremadrettet digital understøttelse af akademiets undervisning. Projektet afdækker akademiets aktuelle e-didaktiske praksisser og kommer med bud på yderligere kvalificering af disse.
Videre med e-didaktikken – men hvordan?