Markedsføringsøkonom med speciale i globalisering

Brænder du for internationale faglige udfordringer, og er du klar til at yde en ekstra arbejdsindsats under din uddannelse? Så kan du søge om optagelse på 'markedsføringsøkonom globalisering'.

På markedsføringsøkonom med speciale i globalisering bliver du en del af et ambitiøst hold, som vil ud i verden. Du kommer til at opleve markedsføringsøkonomuddannelsens høje faglige niveau og får samtidig flere internationale udfordringer, som giver dig en uddannelse med ekstra tyngde.

I uddannelsens fag vil der i højere grad blive taget udgangspunkt i internationale problemstillinger, hvor virksomhedsbesøg, cases og projekter omhandler globale emner og udfordringer. Du kommer til at opleve det globale perspektiv i forhold til alle de faglige elementer som fx international markedsføring, kommunikation, økonomi, jura, indkøb og supply chain.

Som studerende på ’globalisering’ får du – ud over en markedsføringsøkonomuddannelse – mulighed for at specialisere dig under din uddannelse gennem følgende:

Internationale projektrejse

Globalliniens internationale fokus betyder, at du i praksis kommer til at arbejde med internationale opgaver, der skal gennemføres i udlandet.

På 1. semester skal du i en uge besøge et nærmarked i Europa, hvor du vil komme til at arbejde med markedsanalyseudfordringer. På 2. semester skal du på 2 ugers studietur til et oversøisk marked, hvor du vil komme til at arbejde med markedsanalyse og markedsføring under kulturelle forhold, der adskiller sig markant fra danske/europæiske forhold. Den oversøiske studietur afvikles i samarbejde med et lokalt universitet, og her vil du også få lejlighed til samarbejde med universitetets studerende.  Studieturene vil også indeholde virksomhedsbesøg hos danske og lokale virksomheder samt aktiviteter og besøg med kulturelt fokus.

De aktuelle destinationer for studieture og studieturenes nærmere indhold aftales fra år til år. Den kommende studietur på 1. semester (i efteråret 2019) forventes at gå til Polen, mens den oversøiske studietur på 2. semester (i foråret 2020) forventes at gå til Shanghai i Kina. 

Du betaler selv for rejse, ophold og mad. Som budget for rejse og overnatning til studieturene skal du forvente at betale 3.000 DKK for 1 ugers studieturen på 1. semester og op til 15.000 DKK for den oversøiske 2 ugers studietur på 2. semester. Hertil skal du indregne udgifter til mad (og evt. vaccinationer i forbindelse med den oversøiske studietur). Studieturene er en obligatorisk del af uddannelsen, så du skal overveje omkostningerne inden du søger ind på linjen.

Sommerskoleophold

Som studerende på markedsføringsøkonom med speciale i globalisering får du mulighed for at tage på sommerskoleophold i fx Malaysia eller Canada. Opholdet foregår i begyndelsen af august mellem 2. og 3. semester. Akademiet betaler den studieafgift, som er forbundet med opholdet. Som studerende betaler du selv for kost, logi og transport.

4. semester: praktik i udlandet

På 4. semester har du mulighed for at tage din virksomhedspraktik i udlandet. Praktikopholdet varer 3-6 måneder, og du skal selv lave en aftale med en virksomhed. Akademiet har kontakt til en lang række internationale virksomheder, og vi vejleder dig under hele praktikforløbet.

Sådan søger du om optagelse på specialiseringen

Adgangskrav

Du skal opfylde adgangskravene til markedsføringsøkonomuddannelsen

Herudover vurderer vi ansøgere til markedsføringsøkonom med speciale i globalisering ud fra følgende kriterier:

  • karaktergennemsnit fra din adgangsgivende uddannelse
  • motiveret ansøgning og CV 

Sådan ansøger du om optagelse

Du skal søge ind på markedsføringsøkonomuddannelsen på optagelse.dk. Ansøgningsfristen er 15. marts (kvote 2) og 5. juli (kvote 1). Læs mere her

Du får besked, om du er optaget i et optagelsesbrev den 26. juli. Herefter kan du søge om at starte på ’Markedsføringsøkonom med speciale i globalisering’ via ansøgningsskema her på siden.

Ansøgningsfristen er den 4. august kl. 12.00.

I din motivationsansøgning skal du reflektere over følgende spørgsmål:

  • Hvem er du, og hvad motiverer dig?
  • Hvorfor søger ind på 'Markedsføringsøkonom med speciale i globalisering'?
  • Hvad er dine internationale erfaringer?
  • Hvad er din drømmevirksomhed? 

Du får besked, om du er optaget, den 21. august.

Hvis du ikke bliver optaget på specialiseringen, er du stadig garanteret plads på markedsføringøkonom, almen linje.   

Få fat i en studie- og karrierevejleder