Bestyrelsesuddannelsen
Bestyrelsesuddannelsen er målrettet dig, som gerne vil bidrage kompetent, effektivt og med de rigtige kompetencer i både frivillige og professionelle bestyrelser.
Som medlem af en bestyrelse påtager du dig både spændende opgaver og et stort ansvar - uanset om du sidder i bestyrelsen for en lokal frivillig forening, en af de mange SMV'er i Danmark, eller en stor, international virksomhed.
Derfor har vi sammensat bestyrelsesuddannelsen, hvor du får kompetencer til at begå dig i forhold til ansvar, strategi, jura og relevant økonomiforståelse.
Forløbet er den eneste bestyrelsesuddannelse i Danmark, som giver dig både et statsgodkendt eksamensbevis med ECTS-point og et certifikat til dit CV og LinkedIn-profil.
Bestyrelsesuddannelsens del 1 og del 2 er bygget på de to akademifag 'grundlæggende bestyrelsesansvar' og 'udvidet bestyrelsesansvar'. De kan derfor også fungere som valgfag på en samlet akademiuddannelse i ledelse.
Bestyrelsesuddannelsens del 3 stiller skarpt på formandsrollen og gennemføres som et intensivt internatkursus over 2 dage. Se mere om del 3: formandsrollen
Video: Hør hvad Lene har fået ud af at tage bestyrelsesuddannelsen
Uddannelsens opbygning
Bestyrelsesuddannelsen består af tre dele.
- Del 1-2 er to separate akademifag, der også kan indgå som valgfag på akademiuddannelsen i ledelse. Hver af de to akademifag består af 4 undervisningsdage, casevejledning og en mundtlig eksamen, hvor du får karakter efter 7-trinsskalaen.
- Del 3 på bestyrelsesuddannelsen gennemføres på internatkursus over 2 dage. Del 3 er uden eksamen og uden ECTS.
- Derudover kan du også tilmelde dig temadagen: Bæredygtighed i bestyrelsesarbejdet.
DEL 1: Den første bestyrelsespost
Som medlem af en bestyrelse påtager du dig både spændende opgaver og et stort ansvar - uanset om du sidder i bestyrelsen for den lille lokale rideklub eller en stor, international virksomhed.
Men hvilket ansvar og hvilke opgaver har du som bestyrelsesmedlem? Hvad hæfter du for personligt? Og hvordan kan du bidrage optimalt til en effektiv og værdiskabende bestyrelse?
- Dag 1: Bestyrelseslokalet og strategi
- Dag 2: Den juridiske ramme
- Dag 3: Økonomi/revisorens bidrag
- Dag 4: Samarbejde, kompetence og opsamling
DEL 2: Flere og større bestyrelsesposter
Sidder du i flere bestyrelser, men mangler ny inspiration? Hvad betyder det for bestyrelsesarbejdet, når virksomheden skal handles, bliver international eller rammer ind i krisestyring?
Undervisningen varetages bl.a. af jurister, revisorer og erfarne bestyrelsesmedlemmer samt flere gæsteforelæsere, der deler ud af deres erfaringer på området.
- Dag 1: Strategiproces og internationalisering
- Dag 2: Life Cycle Moments
- Dag 3: Virksomhedens værdi
- Dag 4: Digitalisering, ledelse og opsamling
DEL 3: Formandsrollen
Del 3 er målrettet dig, der har en formandspost, eller gerne vil dygtiggøre dig til en formandspost.
Formandsrollen er i de fleste tilfælde meget anderledes fra den lederrolle, du har - eller har haft - i din erhvervskarriere. På dette forløb sætter vi fokus på det særlige ved formandsrollen:
- Det særlige ansvar
- Lederrollen som facilitator for forandring og inddragelse af forskelligheder
- Ejerleder dilemmaer
- Stakeholder management
- Det dynamiske bestyrelsesmøde
- At sætte det rigtige hold
- Kunsten at være uenige på en konstruktiv måde
Derudover får du både en personlig lederprofil og ekspert-feedback på dit real-life-case arbejde.
Temadag: Bæredygtighed i bestyrelsesarbejdet
Hvordan skaber du som bestyrelsesmedlem størst værdi i en transformation, hvor bæredygtighed rykker tættere på kerneforretningen og bliver en strategisk nøgle til forretningsmæssig succes?
Det, og meget mere, bliver du klogere på, når vi holder temadag om bæredygtighed i bestyrelsesarbejdet.
Den værdiskabende bestyrelse
Bestyrelsesuddannelsen kan tilpasses til din egen bestyrelse, så I under uddannelsen arbejder med jeres eget bestyrelsesarbejde.
Det giver for eksempel god mening, hvis du er virksomhedsejer og i proces med at etablere en egen bestyrelse. I kan også som samlet bestyrelse ønske at bringe jeres arbejde i en version 2.0. I kan bruge bestyrelsesuddannelsen til at arbejde sammen i processen og samtidig opnå personlige kompetencer og certifikat.
Spørgsmål til niveau og fagligt indhold? Kontakt Conny
Samarbejdspartnere og undervisere
Bestyrelsesuddannelsen er udviklet i samarbejde mellem Erhvervsakademi Aarhus, ArosBoard og med advokater fra Innova som ansvarlige for den juridiske del.
Undervisningen varetages af ovennævnte, som er erfarne og aktive bestyrelsesmedlemmer i flere roller, samt en erfaren underviser fra erhvervsakademiets kompetencecenter i finans med revisorbaggrund. Derudover vil du møde flere gæsteforelæsere, der deler ud af deres erfaring på området og sætter spot på de udfordringer og arbejdsopgaver, bestyrelserne har på dagsorden lige nu.
Den røde tråd igennem uddannelsesforløbet varetager Karina Boldsen, og hun vil også være din eksamensvejleder og eksaminator på del 1 og del 2.
Jeres udbytte
Bestyrelsesuddannelsen fungerer som et perfekt første uddannelsesforløb til dig, der er i begyndelsen af en eventuel bestyrelseskarriere og måske senere ønsker, eller får behov for, at besøge en eller flere af markedets øvrige bestyrelsesuddannelser.
Den fungerer også som uddannelsen til dig, der blot vil have styr på spillebanen, niveauet, ansvaret, kompetencerne generelt, så du kan bidrage kompetent og effektivt i dit bestyrelsesarbejde, med fokus på det praktiske bestyrelsesarbejde mandag morgen.
- Del 1: Den første bestyrelsespost – på baggrund af akademifaget grundlæggende bestyrelsesansvar'. Denne del giver dig grundlæggende viden, så du kan bidrage kompetent med din egen værktøjskasse, som du udvikler gennem forløbet. Del 1 kan godt stå alene.
- Del 2: Flere og større bestyrelsesposter – på baggrund af akademifaget 'udvidet bestyrelsesansvar'. Denne del øger din viden mod flere komplekse beslutninger i forhold til bestyrelsens fokus ved vækst, krise og salg. Du kan godt følge del 2 uden at have deltaget på del 1.
- Del 3: Formandsrollen. På denne del zoomer vi ind på formandens særlige opgave i mange forskellige kontekster. Forløbet giver dig nye værktøjer, inspiration og refleksioner, som du kan bruge målrettet til at udvikle dig i rollen som formand.
- Temadag: Bæredygtighed i bestyrelsesarbejdet. Temadagen stiller skarpt på hvordan du som bestyrelsesmedlem skaber størst værdi i en transformation, hvor bæredygtighed rykker tættere på kerneforretningen.
Netværk og events
Deltagelse i bestyrelsesuddannelsen giver dig adgang til ArosBoard, som er en bestyrelsesportal drevet af Karina Boldsen. Via portalen formidles relevante bestyrelsesinformationer og ledige bestyrelsesposter.
Du får også adgang til Ealumne netværket på Erhvervsakademi Aarhus. Herigennem afholdes ca. 10 årlige events og 1-2 særlige bestyrelsesevents pr. år, med over 100 deltagere.
Bestyrelsesarbejde er både håndværk og strategi
Naja Edith Schultz-Lorentzen fra bestyrelsen i Smukfest har fået en væsentlig grundviden om, hvad det kræver at træde ind i en bestyrelse.
Læs hele artiklen her
Adgangskrav
På del 1 og del 2 kan du enten blive optaget direkte på uddannelsen, hvis du opfylder optagelseskravene, eller ud fra en individuel vurdering af din uddannelses- og erhvervsmæssige erfaring.
Der er ingen formelle adgangskrav til del 3 og temadage, så nedenstående gælder kun del 1 og del 2.
Direkte adgang
For at blive optaget på en akademiuddannelse skal du opfylde én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:
- En relevant erhvervsuddannelse*
- En studentereksamen, hf, hhx eller htx
- En relevant grunduddannelse for voksne
- En anden relevant uddannelse på mindst samme niveau som 1-3
Bemærk, at enkelte fag kan have særlige adgangsforudsætninger og faglige bindinger.
*Ved en relevant erhvervsuddannelse medregnes den erhvervserfaring som er opnået gennem uddannelsesforløbet.
Realkompetencevurdering
Hvis ikke du opfylder adgangskravene, skal du have foretaget en realkompetencevurdering i forhold til at få adgang til den konkrete uddannelse, du ønsker optagelse på.
Tilmelding
Din første bestyrelsespost - Del 1 af bestyrelsesuddannelsen
Startdato: 28-08-2023
Pris: 15.900 kr.
Pris er inkl. fuld forplejning
Tidspunkt: 8:30-16:00
Flere og større poster - Del 2 af bestyrelsesuddannelsen
Startdato: 28-09-2023
Pris: 15.900 kr.
Pris er inkl. fuld forplejning
Tidspunkt: kl. 08.30-16.00
Din første bestyrelsespost - Del 1 af bestyrelsesuddannelsen
Startdato: 02-10-2023
Pris: 15.900 kr.
Pris er inkl. fuld forplejning
Tidspunkt: 8.30 - 16.00
Formandsrollen - Del 3 af bestyrelsesuddannelsen
Startdato: 29-11-2023
Pris: 24.375 kr.
Pris er inkl. fuld forplejning
Tidspunkt: Internat onsdag-torsdag
Temadag: Bæredygtighed i bestyrelsesarbejdet
Startdato: 07-12-2023
Opstartsgaranti
Pris: 3.500 kr.
Pris er inkl. fuld forplejning
Tidspunkt: kl. 8.30 - 16.00
Din første bestyrelsespost - Del 1 af bestyrelsesuddannelsen
Startdato: 04-01-2024
Pris: 15.900 kr.
Pris er inkl. fuld forplejning
Tidspunkt: 8.30 - 16.00
Flere og større poster - Del 2 af bestyrelsesuddannelsen
Startdato: 25-01-2024
Pris: 15.900 kr.
Pris er inkl. fuld forplejning
Tidspunkt: 8.30 - 16.00
Din første bestyrelsespost - Del 1 af bestyrelsesuddannelsen
Startdato: 07-03-2024
Pris: 15.900 kr.
Pris er inkl. fuld forplejning
Tidspunkt: 8.30 - 16.00
Din første bestyrelsespost - Del 1 af bestyrelsesuddannelsen
Startdato: 29-08-2024
Pris: 15.900 kr.
Pris er inkl. fuld forplejning
Tidspunkt: 08:30-16:00
Flere og større poster - Del 2 af bestyrelsesuddannelsen
Startdato: 26-09-2024
Pris: 15.900 kr.
Pris er inkl. fuld forplejning
Tidspunkt: 8.30 - 16.00
Din første bestyrelsespost - Del 1 af bestyrelsesuddannelsen
Startdato: 24-10-2024
Pris: 15.900 kr.
Pris er inkl. fuld forplejning
Tidspunkt: 08:30-16:00
Formandsrollen - Del 3 af bestyrelsesuddannelsen
Startdato: 28-11-2024
Pris: 24.375 kr.
Pris er inkl. fuld forplejning
Tidspunkt: Internat mandag-tirsdag