Stationsledere Tanker Nyt Overskud

Stationsledere tanker nyt overskud

36 tank- og servicestationsledere fra OK Plus efteruddannes i ledelse for at stå bedre i konkurrencen.

Hvordan uddelegerer man opgaver og ansvar til sine helt unge salgsassistenter og rekrutterer de bedste? Hvordan træder man i karakter som leder, hvis man er blevet venner med sine ansatte? Og hvordan finder man tid til at lægge strategi for fremtiden, når man samtidig skal stå bag kassen og servere franske hotdogs, sælge brændstof, bilvask og styre vagtplaner?

Det er 18 stationsledere og souschefer fra OK Plus samlet på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia for at få svar på. Tidligere på året var yderligere 18 ledere afsted på samme efteruddannelsesforløb.

DISC-profil, styrker og allergier

De næste to dage skal holdet lære om situationsbestemt ledelse, drøfte deres styrker og allergier som ledere og lave øvelser for at blive endnu skarpere på, hvad ’den rigtige’ ledelsesstil og metode er i forskellige situationer. Deltagerne har også fået afdækket deres personlighedstype med en såkaldt DISC-test.

Ingen tid til hyggesnak

I lokalet går snakken om Fru Jensen, der kommer ind på tankstationen, køber tre pølsehorn og afleverer en DAO-pakke. Hvorefter hun står og snakker om sin hund i tyve minutter. Det irriterer chefen, for der skal fyldes varer op, så ingen tid til hyggesnak. Line fra Nakskov er bange for at tage de seriøse samtaler med sine ansatte og ødelægge den gode stemning. 

Udfordringer

Stationslederne og souscheferne har baggrund fra butiksfaget. Nogle har også arbejdet som kok, postbud, maskinfabriksarbejder og købmænd.

”Der er så mange andre opgaver, jeg hellere vil, end at sælge. Derfor er det skønt, at mine medarbejdere kan læres op til at gøre det,” siger Tanja Lønfeldt. Hun har en baggrund som hotelreceptionist og Account Manager i TDC.

De sidste fem år har hun været stationsleder på OK Plus Otterup med 15 ansatte, 11 af dem under 18 år.

”Jeg kører i et højt gear og kan nok virke tromlende. Så min udfordring som leder er at være tålmodig og give plads til mine medarbejdere og deres tempo,” erkender hun, mens de andre i lokalet smiler og nikker.

Første og største af sin slags

Uddannelsesforløbet er det første og største af sin slags i OK-koncernens historie. Det er sat i søen for at klæde ledere og souschefer ude på servicestationerne bedre på i lederrollen, fortæller administrerende direktør i OK Plus Michael Djarnis.

”I OK Plus er det en del af vores strategi, at vi løbende udvikler vores medarbejdere for bedre at ruste dem til at stå i den konkurrencesituation, vi står i.”

Fra kartofler på glas til DAO-pakker og pølsehorn på tilbud

Koncernens kraftige satsning på efteruddannelse skal ses i lyset af de udfordringer, stationslederne oplever.

”Vi skal udvikle os. Nu og i fremtiden. Tidligere var tankstationer også nærbutikker med dagligvarer. I dag efterspørger kunderne ’convenience food’ og, udover at sælge brændstof, er det ’food to go’, vi skal leve af. At være leder på en tankstaton er blevet en mere og mere krævende disciplin. Der er salg, den daglige drift, prissætning, lovgivning, dokumentation, administration, markedsføring, løn, vagtplaner osv. Ved at styrke stationslederne med nye værktøjer, får de et andet overskud til at fokusere på ledelse,” konkluderer Michael Djarnis.

Ledelse per ’gefühl’

Anita Legaard Pedersen er forpagter af OK Plus Vilsund i Thy. Hun har 16 ansatte og 13 års erfaring som leder. Inden Anita blev ansat og senere forpagter af tankstationen i Thy, arbejdede hun i Kvickly og ’Fiskehuset’ Thisted.

”Lederuddannelse har længe stået højt på min ønskeliste. Når man som jeg har været leder i så mange år, gør man meget ’per gefühl’. Jeg tror, det er sundt at få sat ord på, hvorfor jeg gør, som jeg gør,” siger Anita, der er glad for at sidde på skolebænken med andre fagkolleger fra Sjælland, Fyn og Jylland.

Nye måder at gøre tingene på

I den anden ende af landet arbejder Lars Andersen som stationsleder på OK Plus Havdrup mellem Køge og Roskilde. Også han er glad for kompetenceløftet.

”Det er absolut brugbart. At få de her værktøjer styrker min trivsel i en hektisk hverdag. Jeg lærer at blive mere effektiv og tilpasse min kommunikation og adfærd til mine medarbejdere. Efter dette forløb er jeg fx blevet enig med mig selv om, at jeg skal uddelegere ansvaret for vagtplaner og et område i butikken,” siger den 59-årige stationsleder, der tidligere har arbejdet som forretningsmand og indenfor salg og marketingsføring.

Fælles fodslag og mere udbytte

Indtil videre har 36 stationsledere og souschefer fra de i alt 69 OK Plus-butikker været afsted på lederuddannelse på videregående niveau. Forløbet tager seks dage og afsluttes med eksamen.

Samtidig har OK Plus’ administrerende direktør Michael Djarnis og 11 nøglemedarbejdere fra kædekontoret i Køge efteruddannet sig til projektledere.

At efteruddanne flere niveau på en gang giver ifølge HR Partner i OK a.m.b.a. Pernille Andersen god mening.

”OK er en stor og kompleks organisation med mange forretningsområder og mange forskellige fagfolk. Det stiller store krav til måden, vi samarbejder på. Ved at efteruddanne forskellige grupper af kolleger på en gang, sikrer vi et fælles sprog. Vi får øje på hinanden og en ny måde at se verden på,” siger hun.

Om OK

OK er et dansk andelsselskab med 700 ansatte. OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til erhverv og private. OK har 667 tankstationer, 140 vaskehaller og 72 diesel-truck-stationer til vognmænd.