Butikschefer: Helt klart rentabelt at investere i uddannelse i salgsledelse

Jacob Dürr Berg og Marie-Louise Kannerup fra Bog & Idé-kæden savnede værktøjer til at lede og motivere deres ansatte. Et nyt uddannelsesforløb i salgsledelse på Erhvervsakademi Aarhus har nu åbnet deres øjne for de klare fordele ved at kende egne ansattes styrker og svagheder.

Jacob Dürr Berg, butikschef i Bog & Idé City Vest i Aarhus, har altid haft fokus på at være en god sælger og optimere butikkens omsætning. Men i forsommeren 2017 besluttede han sig for også at løfte personaleområdet. Derfor slog han til, da han hørte om en ny uddannelsesmulighed, der netop kombinerer salg og ledelse.

"En god leder skaber grobund for mersalg, og jeg synes netop, at uddannelsen har styrket mine kompetencer inden for ledelse. Jeg har lært, hvor vigtigt det er at fastsætte et mål for butikken og ikke mindst at italesætte målet over for sine ansatte, så alle ved, hvilken retning vi skal i," siger Jacob. 

Kend styrkerne hos dine ansatte

Erhvervsakademi Aarhus står bag det særlige uddannelsesforløb i salgsledelse, hvor deltagerne også får lavet en såkaldt DISC-analyse. Det er en adfærdsanalyse, der fortæller, hvor man har sine styrker og svagheder, og hvordan man agerer i forskellige arbejdssituationer. Den logik har Jacob taget med hjem til sin butik, så medarbejderne bedre kan nyde gavn af hinandens kompetencer i det daglige salgsarbejde.

"Jeg har udført DISC i praksis sammen med alle ansatte, så jeg ved, hvor deres styrker ligger, og hvordan jeg skal motivere dem. Samtidig har det også været en øjenåbner for mig, da jeg er blevet bevidst om, hvad jeg er god til og mindre god til, og hvornår jeg skal trække på de andres kompetencer," siger Jacob.

Sparring med ligesindede på uddannelsen

Marie-Louise Kannerup, der for nylig overtog butikken Bogormen i Hadsten, har også deltaget på uddannelsesforløbet i salgsledelse. Hun har fået meget ud af de mange praktiske eksempler, der bliver brugt i undervisningen, ligesom hun har fundet stor inspiration i mødet med ligesindede fra samme branche.

"Med kun to i butikken i Hadsten er der meget at holde styr på. Derfor var det godt for mig at få nogle redskaber til, hvordan jeg opsætter konkrete kampagnemål og generelle mål for butikken. Og det har været enormt givende at sparre med personer fra samme branche og få tips til at optimere salget," siger Marie-Louise.

Gennemsnitssalget er steget

Begge kursister er enige om, at uddannelsen både er tiden og pengene værd. Og Marie-Louise har besluttet sig for at sende sin medarbejder af sted, næste gang uddannelsen kører. Jacob fremhæver især, at de konkret har kunnet måle, at gennemsnitssalget er steget, siden han har lært mere om salgsledelse.

"Allerede nu er vores gennemsnitssalg steget med over fem kroner per ekspedition – det bliver til mange penge på et år. Så på den lange bane er det helt klart rentabelt for butikken at investere i at uddanne sine medarbejdere i salgsledelse," siger Jacob.

Om faget salgsledelse

  • Forløbet er udviklet sammen med Thomas Klamer fra Inmind og Bettina Arndt fra Erhvervsakademi Aarhus – begge er specialister i detailhandel.
  • Forløbet giver deltagerne redskaber til at kunne lede den enkelte medarbejder effektivt i forhold til salg, engagement og kompetence.
  • Forløbet bygger på det såkaldt akademifag ’salgsledelse i detailhandlen’, som er relevant for deltagere, der ønsker at styrke egen lederrolle, optimere på kampagner og ønsker værktøjer til at effektivisere salget og kommunikere, så man får de bedste resultater.
  • Forløbet er ikke kun for ledere, men også til personer, der dagligt har ansvaret for salget, koordinering af salgsaktiviteter og ansvarlig for en afdeling.
  • Man kan deltage i uddannelsesforløbet flere steder i landet, idet den både afvikles i Aarhus og på Sjælland.
  • Forløbet giver 10 ECTS-point og kan efterfølgende udbygges til en hel akademiuddannelse, der niveaumæssigt svarer til en kort videregående uddannelse.

Læs mere om salgsledelse