Akademiuddannelsen Retail

Akademifag i salgsledelse satte gang i en syvdobling af sokkesalget

Butikschef Allan Højholdt Kragh fra Golfexperten Tilst har haft stort udbytte af at læse et enkelt akademifag på akademiuddannelsen i retail. Bl.a. har forløbet været med til at syvdoble sokkesalget i butikken. ”Det skulle jeg have gjort for ti år siden,” siger den 49-årige butikschef.

Allan Højholdt Kragh er det, man kalder autodidakt. Han har arbejdet sig op til at blive butikschef i først Friluftsland i København og derefter i Golfexperten Tilst, der er Danmarks største golfkæde med fem andre butikker og webshop.

”Jeg er ikke butiksuddannet. Derfor er det meget rart med noget opkvalificering indenfor dette felt,” siger Allan, der har en bachelorgrad i filosofi, men altså ingen formel uddannelse indenfor detailhandlen, hvor han har arbejdet de sidste 16 år.

Brug for værktøjerne

Netop derfor var Allan glad, da hans chef foreslog ham at læse et akademifag i salg og salgspsykologi på Erhvervsakademi Aarhus. Udbyttet var så stort, at Allan fortsatte med endnu et fag på akademiuddannelsen i retail. På faget ’salgsledelse’ fik han selskab af tre butikschef-kollegaer fra Golfexperten's butikker i Herning og Aalborg.

”Det er sundt at blive udfordret. Jeg gjorde det ikke for at få papirerne, men mere fordi jeg skulle bruge værktøjerne,” fortæller Allan, der fik, hvad han kom efter.

Mindre stres og mere struktur

”Jeg lærte en hel del omkring praktisk ledelse og hvordan jeg organiserer min dag bedre. Det har gjort mig mindre stresset. Jeg står i dag mindre bag kassen og har fået mere tid til at lede og koncentrere mig om de overordnede linjer. Når man kører rundt i den daglige trædemølle, ser man ikke altid, hvor man kan forbedre sig. Det har forløbet været med til at ændre på,” siger Allan og uddyber:

”Jeg gør flere ting anderledes i dag. Eksempelvis laver jeg to-do-lister og har indført daglige morgenmøder, hvor vi følger op på nøgletal, gennemgår produkter og arbejdsfordeling. Der er kommet mere struktur på vores dagligdag i butikken. Jeg har også fået mine seks ansatte til at fokusere mere på mersalg og præsentere kunder for varer, de ikke havde tænkt på. Jeg har i dag meget mere fokus på at stille mål op og følge op. Det har jeg ikke været så opmærksom på før. Det er noget, jeg har lært på studiet.”

Syvdoblede salget af sokker

Som sin afsluttende opgave lavede Allan en strategi for, hvordan butikken kunne øge salget af sokker. Sokker var noget, han tidligere havde solgt masser af, da han arbejdede i Friluftsland. Golfspillere er også storforbrugere af sokker. Derfor måtte de da kunne sælge nogle flere. Planen virkede. Henover foråret øgede Golfexperten salget af sokker med 300 pct., svarende til et mersalg på næsten 40.000 kr. pr. måned. Allan fik 12 for opgaven og har givet Allan lyst til at optimere flere produktgrupper.

”Underviserne var rigtig dygtige til at presse os til at bruge teorien og værktøjerne i det daglige. Vi skulle lave opgaver til hver gang og fik masser af praktisk hjemmearbejde. Efter hver undervisningsgang skulle vi gå hjem i hver vores butik og arbejde med tingene, så tilbage på studiet igen og få feedback. En anden god ting var, at det var meget lærerigt at udveksle erfaringer med de andre studerende. Vi kunne lære meget af hinanden og der var ikke kun envejskommunikation, men masser af dialog.”

Større selvtillid og mere at give sine ansatte

Opsummerende om forløbet siger Allan:

”Det har været rigtig godt. Jeg har fået mere viden at øse ud af til mine ansatte. Jeg har fået større selvtillid og føler mig i dag mere sikker lederrollen. Derfor kunne jeg godt have ønsket, at jeg havde taget dette fag for ti år siden. Det havde været en stor hjælp.”