Studiet klædte Mikkel på til at starte sit eget

Mikkel Knudsen skabte et hudplejebrand baseret på kaffegrums sammen med tre studiekammerater mens de læste til markedsføringsøkonom på den særlige iværksætter-linje.

Mikkel havde længe haft et mål om at sælge sit eget produkt. Og på erhvervsakademiet fik han de nødvendige værktøjer og tiden til at gøre drømmen til virkelighed.

”Uddannelsen var en ideel kravlegård for os nystartede iværksættere. Jeg kunne prøve teorierne af i praksis på vores eget produkt samtidig med, at jeg havde et beskyttelsesnet i form af SU og god sparring hos underviserne,” fortæller Mikkel, der udover at være uddannet markedsføringsøkonom også er professionsbachelor i Design og Business.

Ideen blev født under en skoleopgave

Ideen til den bæredygtige og prisbelønnede hudplejeserie fik Mikkel sammen med tre studiekammerater under noget gruppearbejde.

Den ene af stifterne rodede i sine teenageår med motorcykler og opdagede, at en blanding af sæbe og kaffegrums fungerede perfekt til af fjerne olie fra hænderne.

Kaffegrums forvandlet til håndrens og bodyscrub

De tre drenge tog det gamle husmorråd til sig og gjorde det til en forretning.

Til at starte med var ideen at udvikle en håndrens til automekanikere, cykelhandlere og andre med olie på fingrene.

Siden ændrede de fokus til at sælge til en bred målgruppe af miljøbevidste unge.

Hudplejeserien er lavet af økologiske kafferester fra aarhusianske caféer og findes på hylderne i mere end 100 butikker i ind- og udland.

Skubbet til at turde gå i gang

På studiet blev Mikkel skubbet ud i at tage nogle valg og opmuntret til at turde gå i gang.

”Vores undervisere var gode til både at opmuntre os, pace os frem og skubbe os ud i forskellige konkurrencer, hvor vi fik træning i at pitche vores idé. Men det var især under praktikperioden, hvor jeg var i praktik i egen virksomhed, at brikkerne begyndte at falde på plads i forhold til de fag, fx jura og regnskab, vi havde haft, og som pludselig gav god mening,” fortæller Mikkel, der er fra Hornbæk.

Fra skør idé til forretning med fire ansatte

I dag står Mikkel og hans forretningspartnere på egne ben med GRUMS. Virksomheden har netop lanceret sin anden produktserie og ansat en marketingmedarbejder på fuldtid.