Forskning i didaktik og læring

Forskning hvor vi sammen med virksomheder, organisationer og partnere undersøger alt lige fra nye pædagogiske metoder og digitale læringsformer til udvikling af kompetencer i samarbejde, innovation, kritisk tænkning og entreprenørskab.

Undervisning og læring er i hastig udvikling, drevet af nye teknologier, skiftende samfundsbehov og et arbejdsmarked, der kræver helt nye kompetencer. Uddannelsesinstitutioner har derfor brug for at forstå, hvordan undervisningen bedst kan tilrettelægges, så studerende både lærer effektivt og bliver rustet til en kompleks verden.

På Erhvervsakademi Aarhus arbejder vi med praksisnær og anvendelsesorienteret forskning i didaktik og læring. Målet med vores forskning er at skabe viden og løsninger, der virker i virkeligheden og som giver de studerende et endnu stærkere fundament til at skabe værdi i deres fremtidige professioner.

Se vores projekter

Gå på opdagelse i vores praksisnære forskning i didaktik og læring.

Entreprenørskab i uddannelserne

Entreprenørskab i uddannelserne

Projektet sikrer, at innovative idéer og forskningsresultater udvikles til bæredygtige virksomheder med vækstpotentiale. Uddannelse i entreprenørskab er nemlig centralt for at skabe vækstvirksomheder.

Entreprenørskab i uddannelserne
Generativ kunstig intelligens og studerendes læring

Generativ kunstig intelligens og studerendes læring

Forskningsprojektet giver et indblik i hvordan studerende bruger kunstig intelligens i deres læring, samt giver anbefalinger til hvordan det kan bruges og tilrettelægges i undervisningen.

Generativ kunstig intelligens og studerendes læring
Generativ kunstig intelligens og undervisernes læring

Generativ kunstig intelligens og undervisernes læring

I forskningsprojektet anvendes aktionsforskning til at undersøge, hvordan undervisere på videregående uddannelser kan anvende generativ AI til at udvikle og afprøve didaktiske designs, der styrker de studerendes kritiske og læringsfremmende AI-kompetencer.

Generativ kunstig intelligens og undervisernes læring
Klasserumsledelse med nye teknologier

Klasserumsledelse med nye teknologier

I nutidens klasserum er nye teknologier massivt til stede på godt og ondt. Det ændrer dynamikkerne i klasserummet og forudsætningerne for klasserumsledelse. Formålet med dette projekt er at skabe ny viden, der kan opdatere erhvervsakademiernes videngrundlag omkring klasserumsledelse i en digital tidsalder og danne grundlag for et kompetenceløft af sektorens undervisere.

Klasserumsledelse med nye teknologier
Skab jer online - design af online læringsaktiviteter

Skab jer online - design af online læringsaktiviteter

I projektet undersøges det, hvordan undervisere kan designe læringsaktiviteter, der skaber sociale fællesskaber mellem studerende i et online uddannelsesforløb.

Skab jer online - design af online læringsaktiviteter
Videre med e-didaktikken – men hvordan?

Videre med e-didaktikken – men hvordan?

Forskningsprojektet udforsker grundlaget for en fremadrettet digital understøttelse af akademiets undervisning. Projektet afdækker akademiets aktuelle e-didaktiske praksisser og kommer med bud på yderligere kvalificering af disse.

Videre med e-didaktikken – men hvordan?
Students as change agents in grand societal challenges

Students as change agents in grand societal challenges

I innovationsprojektet ’Students as change agents in grand societal challenges’ fokuserer vi på hvordan studerende kan arbejde med autentiske og komplekse udfordringer, de såkaldte ’wicked problems’, i interdisciplinære teams.

Students as change agents in grand societal challenges
Datakompetente studerende

Datakompetente studerende

Med det mål at skabe datakompetente studerende udvikler projektet undervisningen i grundlæggende datahåndtering og -forståelse på Erhvervsakademi Aarhus.

Datakompetente studerende
Employability from day one

Employability from day one

Forskningsprojektet undersøger, hvordan en employability-indsats kan målrettes erhvervsakademiernes korte uddannelser, så de studerende klædes på til en fremtid på arbejdsmarkedet

Employability from day one
Hvad er effekten af teambuilding?

Hvad er effekten af teambuilding?

Forskningsprojektet undersøger, hvordan teambuilding får den ønskede effekt, så indsatsen styrker teamets positive udvikling. Målet er at bidrage til en øget viden om, hvordan teambuilding kan understøtte teamudvikling.

Hvad er effekten af teambuilding?
Internationalisering af videregående uddannelser

Internationalisering af videregående uddannelser

Forskningsprojektet skaber ny viden omkring internationalisering af videregående uddannelser og udfordringerne i det interkulturelle læringsrum.

Internationalisering af videregående uddannelser
Vi ses på skærmen – en undersøgelse af studerendes perspektiver på online undervisning

Vi ses på skærmen – en undersøgelse af studerendes perspektiver på online undervisning

På Erhvervsakademi Aarhus er der i efteråret 2020 gennemført en kvalitativ afdækning af, hvordan de studerende har oplevet online undervisning under den tvungne nedlukning.

Vi ses på skærmen – en undersøgelse af studerendes perspektiver på online undervisning
Experts in Teams

Experts in Teams

Eksperter i teams er innovation i samspil mellem studerende, virksomheder og undervisere. De studerende får unikke kompetencer, som er i høj kurs hos kommende arbejdsgivere.

Experts in Teams
Spilbaseret didaktik

Spilbaseret didaktik

I projektet undersøges spilbaseret didaktik. Målet er at udvikle spil der bidrager til Erhvervsakademi Aarhus integration af 21st skills på tværs af uddannelser.

Spilbaseret didaktik
Spilbaseret iværksætteriundervisning

Spilbaseret iværksætteriundervisning

Projektet undersøger, hvordan spilbaseret iværksætteriundervisning kan fremme etableringen af nye virksomheder ved at udvikle, afprøve og implementere spilbaserede undervisningsmetoder og -redskaber.

Spilbaseret iværksætteriundervisning
Catch-it! Non-formal academy of activities

Catch-it! Non-formal academy of activities

Innovationsprojektet undersøger, om ikke-formelle læringsmetoder kan øge internationale studerendes muligheder for praktikpladser og jobs i Danmark.

Catch-it! Non-formal academy of activities
Digitale arbejdsformer på VVEU

Digitale arbejdsformer på VVEU

Projektet undersøger, hvordan vi kan bygge digitale arbejdsformer fra de relevante erhverv ind i efter- og videreuddannelse. Målet er at give de studerende digitale kompetencer, der matcher deres erhverv.

Digitale arbejdsformer på VVEU
Modernisering af pædagogisk undervisningspraksis i Indonesien

Modernisering af pædagogisk undervisningspraksis i Indonesien

Projektet vil øge undervisningskapaciteten blandt indonesiske undervisere, så de videregående uddannelsesinstitutioner får samme niveau som de europæiske universitetspartnere.

Modernisering af pædagogisk undervisningspraksis i Indonesien
Digitalt didaktisk kompetenceløft til erhvervsakademierne

Digitalt didaktisk kompetenceløft til erhvervsakademierne

Forskningsprojektet undersøger, hvad der er i spil, når ledere ikke handler, og hvad årsagerne er til dette. Derudover undersøges det, hvordan lederens handlingskapacitet kan fremmes.

Digitalt didaktisk kompetenceløft til erhvervsakademierne

Interesseret i at høre mere? Så kontakt:

Ulla Appel Haahr

Telefon

4188 6004

Stilling

forskningschef