Forskning i didaktik og læring
Forskning hvor vi sammen med virksomheder, organisationer og partnere undersøger alt lige fra nye pædagogiske metoder og digitale læringsformer til udvikling af kompetencer i samarbejde, innovation, kritisk tænkning og entreprenørskab.
Undervisning og læring er i hastig udvikling, drevet af nye teknologier, skiftende samfundsbehov og et arbejdsmarked, der kræver helt nye kompetencer. Uddannelsesinstitutioner har derfor brug for at forstå, hvordan undervisningen bedst kan tilrettelægges, så studerende både lærer effektivt og bliver rustet til en kompleks verden.
På Erhvervsakademi Aarhus arbejder vi med praksisnær og anvendelsesorienteret forskning i didaktik og læring. Målet med vores forskning er at skabe viden og løsninger, der virker i virkeligheden og som giver de studerende et endnu stærkere fundament til at skabe værdi i deres fremtidige professioner.
Se vores projekter
Gå på opdagelse i vores praksisnære forskning i didaktik og læring.
Entreprenørskab i uddannelserne
Projektet sikrer, at innovative idéer og forskningsresultater udvikles til bæredygtige virksomheder med vækstpotentiale. Uddannelse i entreprenørskab er nemlig centralt for at skabe vækstvirksomheder.
Generativ kunstig intelligens og studerendes læring
Forskningsprojektet giver et indblik i hvordan studerende bruger kunstig intelligens i deres læring, samt giver anbefalinger til hvordan det kan bruges og tilrettelægges i undervisningen.
Generativ kunstig intelligens og undervisernes læring
I forskningsprojektet anvendes aktionsforskning til at undersøge, hvordan undervisere på videregående uddannelser kan anvende generativ AI til at udvikle og afprøve didaktiske designs, der styrker de studerendes kritiske og læringsfremmende AI-kompetencer.
Klasserumsledelse med nye teknologier
I nutidens klasserum er nye teknologier massivt til stede på godt og ondt. Det ændrer dynamikkerne i klasserummet og forudsætningerne for klasserumsledelse. Formålet med dette projekt er at skabe ny viden, der kan opdatere erhvervsakademiernes videngrundlag omkring klasserumsledelse i en digital tidsalder og danne grundlag for et kompetenceløft af sektorens undervisere.
Skab jer online - design af online læringsaktiviteter
I projektet undersøges det, hvordan undervisere kan designe læringsaktiviteter, der skaber sociale fællesskaber mellem studerende i et online uddannelsesforløb.
Videre med e-didaktikken – men hvordan?
Forskningsprojektet udforsker grundlaget for en fremadrettet digital understøttelse af akademiets undervisning. Projektet afdækker akademiets aktuelle e-didaktiske praksisser og kommer med bud på yderligere kvalificering af disse.
Students as change agents in grand societal challenges
I innovationsprojektet ’Students as change agents in grand societal challenges’ fokuserer vi på hvordan studerende kan arbejde med autentiske og komplekse udfordringer, de såkaldte ’wicked problems’, i interdisciplinære teams.
Datakompetente studerende
Med det mål at skabe datakompetente studerende udvikler projektet undervisningen i grundlæggende datahåndtering og -forståelse på Erhvervsakademi Aarhus.
Employability from day one
Forskningsprojektet undersøger, hvordan en employability-indsats kan målrettes erhvervsakademiernes korte uddannelser, så de studerende klædes på til en fremtid på arbejdsmarkedet
Hvad er effekten af teambuilding?
Forskningsprojektet undersøger, hvordan teambuilding får den ønskede effekt, så indsatsen styrker teamets positive udvikling. Målet er at bidrage til en øget viden om, hvordan teambuilding kan understøtte teamudvikling.
Internationalisering af videregående uddannelser
Forskningsprojektet skaber ny viden omkring internationalisering af videregående uddannelser og udfordringerne i det interkulturelle læringsrum.
Vi ses på skærmen – en undersøgelse af studerendes perspektiver på online undervisning
På Erhvervsakademi Aarhus er der i efteråret 2020 gennemført en kvalitativ afdækning af, hvordan de studerende har oplevet online undervisning under den tvungne nedlukning.
Experts in Teams
Eksperter i teams er innovation i samspil mellem studerende, virksomheder og undervisere. De studerende får unikke kompetencer, som er i høj kurs hos kommende arbejdsgivere.
Spilbaseret didaktik
I projektet undersøges spilbaseret didaktik. Målet er at udvikle spil der bidrager til Erhvervsakademi Aarhus integration af 21st skills på tværs af uddannelser.
Spilbaseret iværksætteriundervisning
Projektet undersøger, hvordan spilbaseret iværksætteriundervisning kan fremme etableringen af nye virksomheder ved at udvikle, afprøve og implementere spilbaserede undervisningsmetoder og -redskaber.
Catch-it! Non-formal academy of activities
Innovationsprojektet undersøger, om ikke-formelle læringsmetoder kan øge internationale studerendes muligheder for praktikpladser og jobs i Danmark.
Digitale arbejdsformer på VVEU
Projektet undersøger, hvordan vi kan bygge digitale arbejdsformer fra de relevante erhverv ind i efter- og videreuddannelse. Målet er at give de studerende digitale kompetencer, der matcher deres erhverv.
Modernisering af pædagogisk undervisningspraksis i Indonesien
Projektet vil øge undervisningskapaciteten blandt indonesiske undervisere, så de videregående uddannelsesinstitutioner får samme niveau som de europæiske universitetspartnere.
Digitalt didaktisk kompetenceløft til erhvervsakademierne
Forskningsprojektet undersøger, hvad der er i spil, når ledere ikke handler, og hvad årsagerne er til dette. Derudover undersøges det, hvordan lederens handlingskapacitet kan fremmes.