Bestyrelsesarbejde er både håndværk og strategi

På bestyrelsesuddannelsen får deltagerne en brugbar værktøjskasse til at være medlem af en bestyrelse. Det giver mening, da bestyrelsesarbejde i langt højere grad er et håndværk frem for en akademisk disciplin.

Erhvervsakademi Aarhus oplever en stor interesse for at uddanne sig til bestyrelsesarbejdet. Akademiet har siden 2014 haft efteruddannelse i bestyrelsesarbejde.

I 2020 blev uddannelsen konceptionaliseret til tre moduler, da Aros Board blev ny samarbejdspartner på uddannelsen. Siden da har 335 deltagere benyttet sig af muligheden for at få styrket deres bestyrelseskompetencer.

”Deltagerne på bestyrelsesuddannelsen er meget forskellige. Nogle har tilmeldt sig, da de er nysgerrige på bestyrelsesarbejde, andre har allerede en bestyrelsespost, men har brug for værktøjer til opgaven, og andre igen tager uddannelsen, fordi de som ejerledere har en virksomhed, der skal i gang med at etablere en bestyrelse,” siger ansvarlig for bestyrelsesuddannelsen, chefkonsulent Conny Thoftdahl Westphall. 

Bestyrelsesarbejde er et håndværk

Hun understreger, at bestyrelsesarbejde ikke er en akademisk disciplin, men et håndværk, hvor du skal kende rammerne - altså hvad du som medlem har ansvaret for og skal bidrage med – og redskaberne i form af dokumenter, dokumentgange, niveau og ansvar.

Derfor kan man heller ikke sige, at bestyrelsesarbejde er forbeholdt folk i skjorte og jakkesæt med lang erhvervserfaring – tværtom.

Diversitet i en bestyrelse kan i flere tilfælde være udslagsgivende både for virksomhedens/foreningens vækstrejse og overlevelse i krisetider.

Fra frivillig til medlem af bestyrelsen i Smukfest

Naja Edith Schultz-Lorentzen er medlem af bestyrelsen for Smukfest og i gang med bestyrelsesuddannelsens modul 2 på erhvervsakademiet.

Hun er 34 år, og til daglig arbejder hun som udviklings- og kommunikationskonsulent i Rudersdal Kommune. Naja har været en del af bestyrelsen for Smukfest i Skanderborg siden 2020. 

”Jeg har arbejdet som frivillig på festivalen siden 2010 og kunne efterhånden mærke, at jeg gerne vil have mere indflydelse på foreningen bag Smukfest. Derfor valgte jeg i 2020 at stille op til bestyrelsen ved generalforsamlingen, hvor jeg blev valgt ind for to år – og genvalgt i 2022. Uddannelsen i bestyrelsesarbejde er et tilbud til nyvalgte medlemmer i bestyrelsen, som jeg takkede ja til.”

Naja Edith Schultz-Lorentzen tog bestyrelsesuddannelsens del 1 i 2020, og gik i gang med del 2 i oktober 2022. 

”Jeg sætter stor pris på tilbuddet om uddannelsen, da det giver mig en væsentlig grundviden om, hvad det vil sige og hvad det kræver at træde ind i en bestyrelse. Altså helt essentielle ting om det store ansvar en bestyrelsespost medfører. Det burde alle, der arbejder i bestyrelser vide til. Dertil er jeg blevet klogere på, hvad jeg kan bidrage med til bestyrelsesarbejdet.”

Varieret undervisning på bestyrelsesuddannelsen

Uddannelsen indeholder både rum for dialog, praksisnære eksempler og aktuelle cases, og den varierede undervisning tiltaler Naja Edith Schultz-Lorentzen, der ser en stor fordel i at overføre modeller og værktøjer direkte ind i bestyrelseslokalet. 

”Vi har lært virkelig brugbare værktøjer om ledelse. Den vigtigste viden jeg har fået, er det helt grundlæggende i, at bestyrelser har et ansvar for strategi, kapital, kontrol og god virksomhedsledelse. Og at jeg hæfter for bestyrelsesarbejdet såvel som mangel på samme. Og så hvor forskellige bestyrelser kan være. Nogen har medlemmer, der udpeges, andre er ejerledet, nogle er små, nogle er store etc.” 

Naja Edith Schultz-Lorentzen oplever selve uddannelsen som overkommelig, men der skal selvfølgelig planlægges og prioriteres for at få de fire hele dage, eksamen og læsematerialet indimellem, fordelt på den måned modulerne strækker sig over. Hendes råd til andre, der overvejer uddannelsen, er, at de bare skal gøre det – og især unge skal endelig springe ud i bestyrelsesposter, dog velovervejet. 

”Og så er uddannelsen også et super sted at skabe netværk og høre om andres erfaringer. Både min nuværende bestyrelsespost og uddannelsen på erhvervsakademiet har givet mig lyst til mere, og netværket du får på uddannelsen, kan være en vej til bestyrelse nummer to,” siger Naja Schultz-Lorentzen. 

Forandringer stiller krav til bestyrelsen  

Ifølge Conny Thoftdahl Westphall ser mange virksomheder og ejerledere ind i en tid med store forandringer, hvor vækstrater vil falde, kunder forsvinde og markeder ændre sig. 

”Her kommer det til at betyde noget for rigtig mange virksomheder, at de har den rette bestyrelse, som er i stand til at tilpasse virksomheden til den nye økonomiske virkelighed. Kompetent bestyrelsesarbejde flytter virksomheden, og bestyrelsesuddannelse gør en forskel for de medlemmer, der skal spille sammen om opgaven,” siger Conny Thoftdahl Westphall.

Derudover vil nye agendaer som den grønne omstilling og digitale transformation også stille nye krav til bestyrelsers sammensætning, og her vil en kompetent og ærlig bestyrelse med værktøjskassen i orden have nemmere ved at onboarde nye kompetencer i bestyrelsen. 

Mere info om bestyrelsesuddannelsen

Med bestyrelsesuddannelsen på Erhvervsakademi Aarhus får du kompetencer, du kan bruge med det samme – og papir på det, du kan. Del 1 og 2 består af akademifag, som giver ECTS-point og afsluttes med eksamen. Del 3 består af et intensivt internatkursus. De tre dele kan tages hver for sig eller i forlængelse af hinanden.

Læs om 1. del af bestyrelsesuddannelsen, der har fokus på din første bestyrelsespost

Læs om 2. del af bestyrelsesuddannelsen, der har fokus på flere og større poster

Læs om 3. del af bestyrelsesuddannelsen, der har fokus på formandsrollen

Siden 2020 har Erhvervsakademi Aarhus udstyret 335 personer med bestyrelseskompetencer og har derudover uddannet 75 landmænd og rådgivere i landbrugssektoret til det værdiskabende gårdråd og bestyrelsesarbejde.

Erhvervsakademi Aarhus leverer bestyrelsesuddannelsen i samarbejde med Aros Board og Innova Advokatfirma.

}