Studerende Uddannelse Aarhus DIKON 19

Generativ kunstig intelligens og undervisernes læring

I forskningsprojektet anvendes aktionsforskning til at undersøge, hvordan undervisere på videregående uddannelser kan anvende generativ AI til at udvikle og afprøve didaktiske designs, der styrker de studerendes kritiske og læringsfremmende AI-kompetencer.

Projektets baggrund og formål

Projektet har til formål at udvikle og afprøve didaktiske strategier, som integrerer generativ AI i undervisningen på videregående uddannelser.

Baggrunden for projektet er den voksende betydning af AI i samfundet og et behov for at klæde studerende på til at anvende teknologierne kritisk og kreativt.

Projektet undersøger, via underviseres eksperimentere med GenAI-værktøjer i konkrete undervisningssituationer, hvordan GenAI påvirker deres didaktiske refleksioner og praksis.

Resultater

En praksisbaseret heuristik for design af AI-understøttet undervisning. En række konkrete undervisningsforløb, afprøvet og evalueret i professionsuddannelser. Artikler og praksisrettede vejledninger, der kan anvendes af undervisere i videregående uddannelser.

Vidensprodukter

Praksisvejledning til undervisere. Blogindlæg og oplæg på konferencer. Projektets resultater formidles desuden på eaviden.dk og eaaa.dk/aixuddannelse

Samarbejde

Projektet er forankret på Erhvervsakademi Aarhus og gennemføres i samarbejde med forskere, undervisere og praktikere fra CPH Business, Zealand, IBA og SmartLearning

Projektperiode

Januar 2025 – Juni 2026

Projektleder:

Mads Vestergaard Karkov Holst

Telefon

7228 6355

Stilling

lektor