Efteruddannelse skaber værdi for Nic Christiansen Gruppen

Skræddersyet efteruddannelse skaber værdi for Nic. Christiansen Gruppen

Nic. Christiansen Gruppen har benyttet bilbranchens akademiuddannelse i salg og rådgivning fra starten af, fordi det giver medarbejderne en skræddersyet efteruddannelse målrettet sælgere og rådgivere i bilbranchen.

Lasse Sonne Thomsen er salgstrainee hos Terminalen A/S, Risskov og startede på uddannelsen i januar 2024. Hans erfaringer fra det første fag 'salg og salgspsykologi' er:

”Min første prioritet er, at kunderne får en god oplevelse, men selvfølgelig drejer det sig om at sælge biler”, siger Lasse. Derudover tilføjer han: 

”Og fordi kunderejsen efterhånden er næsten 100% digital, så gælder det i endnu højere grad om at være til stede og være skarp, når kunden har valgt at gå ind i vores butik. Her hjælper undervisningen mig super meget og jeg bruger hele tiden min nye viden i praksis i butikken”, slutter Lasse.

Salgschefens positive udfordring

Lasses nærmeste chef Torben Sejr, der er salgschef Hyundai Brand Manager hos Terminalen i Risskov, synes han har en positiv udfordring, fordi de unge i branchen stiller gode spørgsmål, hvor han til det uddyber:

”Uddannelsen har en gunstig effekt og Lasse kommer altid tilbage fra “skolebænken” fyldt med indlæring og kritisk-konstruktive spørgsmål, hvilket jo betyder at han får noget puttet i rygsækken og samtidig formår at omsætte og bruge det i vores hverdag”, fortæller Torben.

Han uddyber samtidig:

”Ud over det faglige på uddannelsen får deltagerne også inspiration fra de andre på holdet fra andre bilhuse og danner værdifulde netværk”, fortæller Torben afsluttende.

Bilsælgerne står stærkere i kunderelationen

En anden af Nic. Christiansen Gruppens 5 bilkæder er Bayern AutoGroup. Her har salgsdirektør Stephan Sørensen mange års erfaring med brug af uddannelsen. Han besøger også jævnligt Erhvervsakademi Aarhus, hvor han deler ud af sin viden gennem fx ekspertindlæg samt deltager i fælles temadage. Her udtaler han:

”Før gik vi måske lidt i søvne, men med salgsrådgiveruddannelsen har vi en uddannelse, der i endnu større grad følger med og tilpasser sig de skiftende behov”, fortæller Stephan, og fortsætter: ”Kunderne er ’klædt på’ i dag, inden de kommer ind i forretningen og de har en helt anden forventning til hvad de skal bruge bilsælgerne til. Derfor er den menneskelige relation om noget vigtig i dag".

Derudover pointerer Stephen også:

"Vi skal digitalisere de administrative processer hvor vi kan med Robotic Process Automation (RPA). Vi bruger det mere og mere hos Bayern AutoGroup, og på skolen lærer de også om RPA. Det medvirker til, at sælgerne kan koncentrere sig om at give den bedste mulige kundeoplevelse i butikken og her giver faget ’salg og salgspsykologi’ vores unge sælgere en rigtig god indsigt, værktøjer og ballast”.

Løbende udvikling i tæt dialog med bilbranchen

Uddannelsen er en praksisnær akademiuddannelse, der videreudvikles i tæt dialog med samarbejdspartnerne i bilbranchen med henblik på at opdatere og justere indholdet, så forløbet altid er opdateret og skaber værdi for målgruppen. Om det siger salgsdirektøren:

”Jeg lægger kæmpe vægt på at Erhvervsakademi Aarhus rækker ud i forhold til eventuelle justeringer af fag og spørger markedet om der skal andre temaer ind. Dermed sikrer vi, at vi hele tiden har en relevant og nærværende uddannelse”.