"Undervisningen tager udgangspunkt i min virksomhed"

Alex Madsen fandt en uddannelse på erhvervsakademiet, der kunne bruges direkte. Nu målretter han sin adfærd til at sælge mere

Når man læser ved siden af sit arbejde, skal undervisningen være konkret og vedkommende. Så kan den nemlig bruges til at skabe resultater hjemme i virksomheden.

Det har Alex Madsen på 28 allerede erfaret, selv om han kun er et stykke inde i akademiuddannelsen i salg og markedsføring på Erhvervsakademi Aarhus.

Jeg kan bruge undervisningen med det samme

Alex Madsen arbejder for Foodjob Nordic, der rekrutterer ledere og specialister til fødevarebranchen.

Og for Alex er det vigtigt, at der er tætte bånd mellem den videreuddannelse, han har valgt, og dagligdagen på jobbet hjemme i virksomheden:

"Jeg blander egentlig uddannelse og arbejde, fordi undervisningen er fyldt med konkrete eksempler. Jeg kan sætte teorien op mod noget, og jeg kan bruge det med det samme - faktisk allerede dagen efter," siger Alex.

Det kan hans kolleger allerede se et helt konkret eksempel på, fordi han har stået i spidsen for at implementere et nyt CRM-system, som hans virksomhed ikke havde, før Alex tog initiativet.

Salgspsykologi - hands-on

Lige nu er han i gang med faget 'salg og salgspsykologi', der ikke kun handler om tal, men også handler om at forstå kundens lidt dybere behov .

"Jeg lærer at aflæse folk bedre og målrette min adfærd i salgsøjemed. Det er vigtigt at vide, hvad man skal trykke på, når man er ude ved kunderne, så jeg kan gennemføre salget," siger Alex, der også har lært, hvad teori egentlig kan bruges til.

"Faget er godt for dem, der kan lide at være hands on, og som ikke bare vil være akademiske for at være akademiske. Men her får vi teori på, hvad det er, vi gør godt, så vi faktisk kan gøre det igen - bare mere bevidst."

Vil tage hele uddannelsen i salg og markedsføring

Alex Madsen er oprindeligt handelsuddannet og har både arbejdet som sælger og butikschef i forskellige brancher, men nu, hvor han har været en årrække i rekrutteringssektoren, kan han godt mærke, at han selv mangler noget meget vigtigt.

"Jeg har arbejdet mig op gennem forskellige stillinger, men jeg er nu i en branche, hvor man ser meget på CV og uddannelsesniveau. Vi sidder og rekrutterer ind til højere stillinger, hvor folk har en høj uddannelse. Og så kan jeg samtidig se, at det har jeg jo ikke."

Derfor er han fast besluttet på at gennemføre hele akademiuddannelsen i salg og markedsføring, hvor niveauet svarer til en kort videregående uddannelse.

Markedet udvikler sig. Sælgere skal følge med

Alex gør det dog ikke kun for at få et officielt papir, men også for at følge med i den udvikling, som sker på markedet.

"Når man er sælger, er man ofte interesseret i at flytte sig, udvikle sig og gå efter udfordringerne. Der passer uddannelsen godt ind. Jeg kan vælge mellem fag på alle hylder, i forhold til hvad jeg vil lære, så jeg kan bruge det i min dagligdag. Det passer godt til mit temperament", siger han.

>> Se alle fag på akademiuddannelsen i salg og markedsføring her <<

Klik her