Studerende Hjælper Mølleri Til At Øge Salg

Studerende hjælper mølleri med at øge produktion

Tre jordbrugsteknologstuderende har hjulpet Fru Møllers Mølleri i Odder med at skalere melproduktion.

Hvordan udnytter vi produktionskapaciteten på mølleriet, så det ikke står stille flere af ugens dage? Og hvordan øger vi salget af mel og bliver opdaget af turisterne i lokalområdet?

Det er nogle af de spørgsmål, tre jordbrugsteknologstuderende med speciale i agro business management fra Erhvervsakademi Aarhus er kommet med svar på til ’Fru Møllers Mølleri’ i Odder.

Ja tak til hjælp udefra

Fru Møllers Mølleri beskæftiger 23 ansatte og er foruden gårdbutik, restaurant, mølleri, slagterbutik og ismejeri også et landbrug med 500 søer og opdræt af slagtesvin. Dertil kommer 200 hektar jord med korn og græs. Virksomheden udvikler selv deres produkter og går selv i markedet med dem.

”Vi har en god og en sund forretning, men vi kan altid udvikle os og blive bedre. Derfor tøvede vi heller ikke med at sige ja, da vi blev kontaktet af de studerende og tilbudt dette serviceeftersyn,” siger ejerlederens datter, landmand og jordbrugsteknolog Else Mette Møller. Hun er 4. generation på den gamle slægtsgård Bjergagergård i udkanten af Odder, hvor Fru Møllers Mølleri holder til.

Skalering af melproduktion

En af gårdens specialiteter er deres brød og kager bagt med stenformalet mel, malet med kornets kim fra egne marker. Og netop skalering af melproduktionen og nye salgskanaler var ét af de områder, som de studerende fokuserede på.

Indsigt i virksomheden

På et opstartsmøde blev de studerende præsenteret for virksomheden og stillede en masse spørgsmål til ejerne Bodil og Kim Møller og arvtager Else Mette Møller. De fik også adgang til produktionsdata samt god indsigt i virksomhedens kultur og strategi.

Lavt-hængende frugter

Efter et par uger vendte de studerende tilbage med et idékatalog.

Det indeholdt bl.a. forslag til, hvordan virksomheden kan sælge mere mel og udnytte møllens kapacitet. Bl.a. ved, at virksomheden fremhæver deres specialprodukter på emballagen, skalerer deres onlinesalg og sælger melblandinger og bagepakker til et nyt forbrugersegment. Derudover blev virksomheden rådet til at ansætte en til at stå for hjemmeside og markedsføring (hvilket de allerede har gjort).

Forslag lige til at bruge

Forslagene blev taget rigtig godt imod.

”De unge har virkelig lyttet til vores behov og er kommet frem til nogle oplagte, realiserbare forslag. De var professionelle, dygtige og resultatorienterede. Vi blev meget positivt overraskede,” siger Else Mette Møller.

Aha-oplevelse

For de studerende Daniel Aagaard Kreutzfeldt Rasmussen, Lise Murmann Pedersen og Kasper Højbjerg Rasmussen (til venstre i billedet) har arbejdet både været sjovt og lærerigt.

”Det har været en aha-oplevelse at opdage, at vi rent faktisk kan bidrage med noget brugbart, selvom vi stadig er under uddannelse. Og at de teorier, vi har lært på studiet, virker i praksis.”

Win-win

Formålet med samarbejdet er dels at hjælpe virksomheden, men også at lære de studerende om holistisk forretningsudvikling, forskellige kundestrategier og at arbejde med innovation i praksis.

I opgaven kiggede de studerende nemlig ikke kun på virksomheden med fokus på at reducere omkostninger gennem effektivisering.

Opgaven gik i højere grad ud på at opdage muligheder for merpriser gennem udvikling af kvaliteten i produktet og udvikling af samarbejdende værdikæder fra jord til bord og øget relevans for kunden.

Vil du også have hjælp?

Vil du også have specialuddannet hjælp til at udvikle din virksomhed? Så få en praktikant fra fx jordbrugsområdet. Læs mere om mulighederne her