Sofie Sørgede For Vareflow Til 70 Normalbutikker

Praktik: Sofie sørgede for vareflow til 70 Normal-butikker

Finansbachelor Sofie Amalie Jonassen har indstillet sit praktikophold hos detailkæden Normal til årets bedste.

Vil du vide, hvor mange dåser ørerensere, pakker Pokemon eller poser kattegrus der kan være i en Normal, så spørg Sofie Jonassen.

Hun har som detailkædens indkøbssupportpraktikant stået for at bestille 14 mio. stk. varer til mere end 70 nye Normal-butikker i Danmark, Norden og Sydeuropa.

Variation og ansvar

Sofie taler så begejstret om sin praktik hos Normal med hovedsæde i Skanderborg, at hun glemmer at drikke sin kaffe.

”Jeg elsker at være herude. Folk er mega-hjælpsomme.”

Hænderne gestikulerer, mens Sofie sætter ord på oplevelsen.

”Jeg har fået tildelt et enormt ansvar og lært så utrolig meget på dette halve år,” konkluderer hun.

Første finansbachelor, ikke den sidste

Sofie var Normals første finansbachelor i indkøbsafdelingen. En atypisk stilling for en finansbachelor, der typisk finder praktik og job i den finansielle verden.

”Så de var lidt usikre på min baggrund og hvad jeg kunne byde ind med, men de har været så glade for mig, at de straks ansatte en ny finansbachelor i praktik, efter at jeg stoppede,” fortæller Sofie, der er tidligere STX-student fra Vejle.

Chef spottede praktikantens drive for nyåbninger

Normal har 485 butikker i Danmark, Norden og Sydeuropa. Kæden åbner i gennemsnit tre til fire nye butikker rundt omkring i Europa om ugen.

At Sofie skulle stå for at fylde hylder og lager i 70 nye butikker havde hun ikke forstillet sig, da hun søgte praktikstillingen.

”Jeg troede, at jeg skulle taste varenumre ind, lave prisjusteringer og holde leverandørmøder, men så trak min chef mig til side og spurgte, om jeg hellere ville stå for ny-åbninger. Da gik der et lys op for mig. Det var lige det, jeg ville,” fortæller hun.

Elsker komplekse opgaver

Der var allerede et set-up for processerne omkring nyåbninger, men Sofie forbedrede arbejdsgangen.

”Jeg elsker alt der er kompliceret og udfordrende,” fortæller den 24-årige finansbachelorstuderende.

Opsøgte kolleger fremfor at emaile

For at lære sine kolleger og organisationen grundigt at kende, indgik hun en regel med sig selv om, at hver gang, hun skulle i kontakt med kolleger fra hovedkontorets andre afdelinger, så gik hun fysisk hen og præsenterede sig i stedet for at ringe eller sende en mail.

”Der er meget jeg har lært ved at åbne munden og være nysgerrig.”

Vareflow til mere end 70 butikker

I løbet af sin seks måneder lange praktik sørgede Sofie for varemix og varemængde til mere end 70 nyåbninger. I hver butik er der ca. 200.000 varer fordelt på ca. 4.800 forskellige varenumre.

”Der er mange varer at holde styr på, også fordi det skifter fra uge til uge. Man kan ikke bare tage en tjekliste frem,” siger Sofie, der håndterede store, komplekse Excel-ark.

Stort kørekort til Excel

Heldigvis er Sofie et menneske med et stort kontrol-gen, hang til orden og at sætte ting i system.
”Analyse, systematik og data er lige mig,” bedyrer hun.

Også hendes store kørekort til Excel har været nyttigt.

100 paller med ca. 200.000 varer

Til en gennemsnitlig butiksstørrelse bestiller Sofie ofte 100 paller med 200.000 stk. varer, der gerne skulle række til de første par uger efter åbningen.

”Jeg prøver altid at ramme den perfekte varemængde og varemix,” fortæller hun.

Hvor mange barberskrabere, voks og Pokemon-kort?

Hvor stor skal ordren være og er der kategorier der sælges mere af i det pågældende land. Det vil Sofie gerne vide, når hun laver opstartsordren til en ny butik.

Sortimentet varierer efter butikkens størrelse og placering.

”I Sydeuropa foretrækker de hårfjerningsvoks frem for barberskrabere. I København sælges der mange vabelplastre. I Finland er en af de bedst sælgende varer Pokemon-kort,” fortæller hun.

Rammer ikke altid plet

Selvom Sofie gør sig umage med at regne sig frem til den rette mængde og variation af varer, sker det, at hun undervurderer butiksstørrelse eller lagerkapacitet.

Til en butiksåbning i Sverige havde hun bestilt alt for få varer og til en anden nyåbning i Finland havde hun bestilt prisskiltene på det forkerte sprog.

”Jeg har lært at træffe hurtige beslutninger og lært, at det er okay, at der ikke altid er et facit. Normal har givet mig plads til at lave fejl, hvilket har udviklet mig personligt og fagligt.”

Opslagsværk til kvalitetssikring

Sammen med Normals dataeksperter har Sofie på eget initiativ udarbejdet en kæmpestor Excel-fil med refencebutikker. Opslagsværket gør det lettere at sikre korrekte varemængder og varemix.

”I den kan man få indblik i afvigelserne og tjekke, om man fx har bestilt nok babyolie, shampoo, popcorn, mascara eller chipsposer.”

Skal dyste mod fire andre ophold

Sofies praktikophold hos Normal er en af de fem udvalgte i finalen til årets praktikpris.