Markedsføringsøkonomer klar til at hjælpe erhvervsliv med grøn omstilling

26 nyuddannede markedsføringsøkonomer er som de første af sin slags klar til at løfte opgaver indenfor bæredygtighed og cirkulær økonomi.

24-årige Carl-Emil Markussen har som en af de første i landet papir på, at han kan hjælpe virksomheder med at udpege grønne initiativer og udfordre produkt- og markedsføringsstrategien.

Han håber, at han med specialet vil komme foran i køen til et job.

”Grøn omstilling er fremtidens konkurrenceparameter. Ved at lære at identificere grønne muligheder og omsætte dem til bæredygtige produkter eller services indenfor salg og markedsføring, vil jeg kunne tilbyde virksomhederne noget, som de virkelig efterspørger,” siger den nyuddannede markedsføringsøkonom med speciale i bæredygtighed.

I denne uge dimitterede han sammen med 25 andre med denne nye uddannelsestitel.

Lærte kolleger at tage cyklen

Sit afgangsprojekt lavede Carl-Emil Markussen i samarbejde med Salling Groups CSR-afdeling, hvor han også var i praktik. Her arbejdede han med et cykelevent, der resulterede i at flere Salling-ansatte i dag cykler på arbejde.

”Virksomhederne bliver nødt til at tænke i bæredygtighed image-vice i forhold til fx rekruttering af arbejdskraft og pga. forbrugernes stigende krav til området. Den grønne omstilling er kommet for at blive. Det bliver en del af hverdagen at tænke bæredygtighed ind i alt, hvad vi gør,” siger Carl-Emil Markussen.

Efter sommerferien er det planen at læse videre til bachelor i international handel og markedsføring. Indtil da arbejder han i Netto-marketingafdelingen i Salling Group.

Efterspurgte kompetencer

Reduktion af CO2 og øget bæredygtighed er afgørende for de danske forbrugere. Og netop her vil de nye markedsføringsøkonomer kunne bidrage. Det siger adjunkt Casper Agerbo.

”Vi mærker hos virksomhederne en efterspørgsel efter medarbejdere, der kan tale med om grønne problemstillinger og som kan udfordre produktstrategier og skubbe virksomhederne i en mere bæredygtig retning. Derfor håber vi, at cirkulær økonomi og bæredygtighed kommer på skemaet som et generelt fag på mange flere uddannelser.”

Hvad tænker hotelgæster om økologi?

Fra første semester arbejder de studerende med de traditionelle markedsføringsfag, men med afsæt i problemstillinger inden for bæredygtighed og cirkulær økonomi og ofte i samarbejde med virksomheder og reelle problemstillinger.

De studerende lærer om forsyningskæder og om, hvordan virksomheder kan arbejde med FN’s verdensmål.

I gruppeprojekter afdækker de studerende fx for en hotelkæde, hvad deres forbrugere tænker om økologi og bæredygtighed. Svaret kan gøre hotellet klogere på værdien af at tilbyde grønne produkter og services.

Specialet påvirker de studerende personligt

For en af de nyuddannede 25-årige Niels Dufour har uddannelsen også betyder noget på ultralokalt niveau.

”Specialet er et godt udgangspunkt for at kunne arbejde professionelt med bæredygtighed i virksomheder, men også på det helt nære plan har specialet skubbet til mig og mange af mine medstuderendes adfærd og åbnet vores øjne for, hvorfor det er vigtigt at træffe mere bæredygtige valg,” fortæller han.

Fodboldfans cykler til kamp

Som CSR- og eventpraktikant i den aarhusianske fodboldklub AGF hjalp Niels bl.a. med at få flere fodboldfans til at cykle til kampe. I dag arbejder Niels hos AGF i en projektstilling som eventkoordinator.

Til august vil han læse videre til professionsbachelor i sport management. Derefter er det drømmen at bidrage til den grønne omstilling.

”Bæredygtighed fylder mere og mere i sportsbranchen. Derfor giver det rigtig god mening at jeg nu bedre kan forstå og være med til at håndtere denne komplekse omstilling,” siger han.

25 flere timer per semester

Sammenlignet med traditionelle markedsføringsøkonomstuderende har de studerende på bæredygtighedsspecialet 25 timer ekstra per semester.

Læs om uddannelsen: Markedsføringsøkonom med speciale i bæredygtighed

}