Lasse solgte 1.500 liter aarhusiansk øl under praktik

Markedsføringsøkonom Lasse Spangsberg Hansen har indstillet Aarhus Bryghus til årets praktikpris.

100 nye følgere på Instagram og syv nye supermarkeder på kundelisten. Det er blot nogle af de resultater markedsføringsøkonomstuderende Lasse Spangsberg Hansen har opnået som praktikant hos Aarhus Bryghus.

”Jeg har haft en fed læringskurve. Jeg har lært af de dygtige, prøvet mig selv af og taget nogle tæsk,” siger 22-årige Lasse, der er tidligere HHX-student fra Fredericia og læser til markedsføringsøkonom med speciale i iværksætteri.

Derfor skal de vinde

Ifølge Lasse fortjener Aarhus Bryghus at vinde praktikpladsprisen.

”De har givet mig muligheder for at tage udfordrende arbejdsopgaver. Der har været plads til at lære og jeg er blevet bekræftet i, at jeg skal arbejde med salg indenfor B2B. Derfor skal de vinde.”

Den gode historie og ølkultur

Under et Erasmus-ophold på 3. semester med besøg på Guinnessbryggeriet i Irland, så Lasse ilden i øjnene på de ansatte. Det fik ham til at ønske at komme i praktik på et lokalt bryggeri.

”Jeg har altid interesseret mig for den gode historie. Det har mange bryggerier. Ølkultur er interessant og den ville jeg gerne lære mere om. Jeg ville også gerne ud i en mindre virksomhed, for at få en alsidig hverdag og flere ansvarsområder,” forklarer han.

Opbyggede kundeportefølje via kold canvas

Hos Aarhus Bryghus opbyggede Lasse sin egen kundeportefølje i detail. På egen hånd drønede han afsted i bryghusets hvide Renault-kassevogn og lavede opsøgende salg til 32 supermarkeder i Østjylland.

Forinden havde han researchet og noteret navne og adresser ned i et Excel-dokument. Og øvet salgspitch. Det resulterede i 2.250 flasker solgte øl til syv supermarkeder.

”Jeg afdækkede detailbutikkernes behov, gennem observationer af deres nuværende øl-sortiment og dialog med uddelere og købmænd. Mange viste interesse, få takkede nej og seks ville gerne købe,” lyder det fra den driftige praktikant.

Udarbejdede CRM-system til at holde styr på kunder

Undervejs udarbejdede Lasse sit eget CRM-system, så han løbende kunne følge op på nuværende og potentielle nye kunder.

”Jeg er en person, der arbejder på at blive mere struktureret, og det har CRM-systemet bidraget til,” fortæller Lasse, der i sin afsluttende opgave skriver om, hvordan Aarhus Bryghus kan komme ind på markedet i Horsens.

Salgstræning

I praksis fik Lasse trænet sin viden om salgsprocesser og brugt den teori, han har lært på studiet om fx salgshjulet, storytelling, kunderejser, mersalg og social selling, hvor man skaber relationer til kunder.

Socialt mediefremstød

Lasse har også haft ansvar for bryghusets sociale medier. På bryghusets Instagram planlagde og postede Lasse organisk content om konkurrencer og den daglige gang i bryghuset. Det voksede følgertallet med mere end 100 følgere.

Alsidig hverdag med fuld skral på salg

”Aarhus Bryghus. Du snakker med Lasse. Pænt goddag.”

Under interviewet kommer private kunder ind med tomme øl-fustager. Telefonen kimer. Lasse rejser sig for at åbne kasseapparatet og besvare endnu et opkald.

”Jeg sætter en kasse til side til dig," lyder det venligt.

Praktik i en lille virksomhed kan noget

At være praktikant i en lille, lokal virksomhed giver ifølge Lasse rige muligheder for at prøve mange forskellige kasketter. Kørende sælger, social media manager, bartender, kundeservicemedarbejder og bryggeriassistent, er nogle af dem.

"Hvis man har mod på det, kan jeg anbefale at tage i praktik i en lille virksomhed, for her får man virkelig lov til at prøve kræfter indenfor mange forskellige discipliner. Hvis man selv er åben for at lære, så er Aarhus Bryghus et godt sted," understreger Lasse, der udover at træne sin næse for salg og sociale medier også har trænet sine smagsløg. Det manglede da bare, når man er praktikant på et lokalt bryggeri, der producerer 360.000 liter øl om året.

”Ja, jeg har drukket rigtig mange øl. Men ikke i arbejdstiden,” griner han.

Nyt fast arbejde som salgskonsulent

Efter endt praktik er Lasse fortsat med at arbejde deltid for Aarhus Bryghus sideløbende med at han færdiggør studiet. Nu er det farvel til det lokale bryggeri med fem ansatte i Hasselager.

Denne uge starter Lasse som salgskonsulent hos Danmarks største formidler af byggeopgaver 3byggetilbud.dk.

Læs om de øvrige fire finalister til årets praktikpris her.