Kent Startede Som Elev Endte Som Prisbelønnet Leder

Kent startede som lærling og endte som prisbelønnet produktionsleder: ’Lederuddannelse har bidraget markant til min udvikling’

Er det en god ide at have lederuddannelse inden man bliver leder? Kan man uddanne sig til at blive en god leder? Læs, hvordan Kent Armstrong som 29-årig lykkedes med at blive årets leder i DSB og samtidig fik papir på sine lederevner.

”Det nytter at tage en lederuddannelse.”

Sådan konkluderer produktionsleder Kent Armstrong.

Fra lærling til leder før han fik papir på sine lederevner

Duften af diesel og olie har hængt i Kents næsebor siden han som 17-årig startede som lærling på DSB’s komponentværksted i Aarhus. Samme virksomhed, hvor han i dag er leder for 70 håndværkere og stationsbetjente.

Det var ikke gået uden en akademiuddannelse i ledelse.

”Mit uddannelsesforløb har bidraget markant til min udvikling,” fortæller 32-årige Kent, der har vundet en pris for sin ihærdighed og lederevner.

Begejstret for tog

For Kent har tog været først en drengedrøm og så et job. Både hans far, farfar og onkel har alle været ansat som lokomotivførere ved jernbanen i mere end 40 år.

I sin fritid har Kent og hans far kørt en del veterantog sammen, og nogle gange med moren som togbetjent.

Steg hurtigt i graderne

Efter læreperioden som industritekniker blev Kent som 24-årig teamkoordinator i IC4-værkstedet, der stod for ombygning, drift og vedligehold af de skandaleramte IC4-toge.

Som 26-årig avancerede Kent til produktionsleder med 30 mand under sig. 

”Heldigvis er jeg god til at huske navne. Og så er jeg meget ekstrovert og har ingen problemer med at tage ordet og tale i en forsamling,” fortæller den driftige industritekniker.

Snart skulle Kent få værktøjer og indsigt til at stå stærkere i lederrollen.

Hvad med en lederuddannelse?

Kents chef var selv i gang med en akademiuddannelse i ledelse og af den opfattelse, at uddannelsesniveau og karriere bør følges ad.

”Var det ikke noget for dig,” spurgte chefen.

Kent tog imod opfordringen og startede på akademiuddannelsen i ledelse sideløbende med sit fuldtidsjob.

”Jeg anede ikke, hvad jeg gik ind til. Jeg havde ikke siddet på skolebænken siden 10. klasse. Men ret hurtigt viste det sig at være den bedste investering jeg kunne give mig selv som nytiltrådt leder,” siger han.

Kent tog to fag på samme tid og fuldførte uddannelsen på 2,5 år.

Årets leder

Et halvt år inden Kent var færdig med sin lederuddannelse modtog han prisen som 'årets leder' i DSB. Han blev valgt ud blandt ca. 300 andre DSB-ledere.

”Jeg blev utrolig stolt og beæret,” siger han.

Turnaround

Kent brugte hver en opgave på sin uddannelse til at igangsætte aktiviteter og gennemførte sammen med sine kollegaer en turnaround.

”Det var en pissefed udfordring,” konstaterer han.

Dokumentationsniveauet og kvaliteten på IC4-flåden blev hævet. Der kom struktur på hverdagen. Sygefraværet blandt de ansatte raslede ned og Kent opnåede topgode trivselsmålinger.

Leder for 70 håndværkere og stationsbetjente

I dag er Kent produktionsleder for IC3 Eftersyn. Under sig har han 70 håndværkere og stationsbetjente. De arbejder i tre skiftehold døgnet igennem med at lave eftersyn, motorskift og reparationer.

”Jeg synes, at alle ledere burde have en lederuddannelse. Det har virkelig løftet mig og givet mig mulighed for at løfte mine medarbejdere og virksomheden,” fortæller Kent.

Uddannelse alene gør det ikke, men det hjælper

Uddannelse alene er ikke vejen til at blive en god leder. Men det hjælper, mener Kent.

”Det er ikke sikkert at man kan tillære sig alt, noget er måske i ens personlighed. Men der er ingen der er blevet dummere af at uddanne sig.”

Hvor skal vi hen og hvordan?

Ifølge Kent har uddannelsesforløbet styrket ham på flere områder.

”I dialogen med mine ansatte er jeg blevet mere tydelig omkring, hvor vi skal hen og hvordan. Jeg er blevet meget mere bevidst om, hvor vigtigt det er at italesætte vision og værdier. Hvis kulturen er dårlig virker strategien ikke.”

Mere nuanceret blik på mennesker og lederrollen

”Takket være min uddannelse har jeg fået et mere nuanceret blik på ledelse. Især den strategiske del. Og en bred forståelse for ledelse generelt på forskellige niveauer. Jeg er blevet en mere lydhør samtidig med, at jeg er blevet bedre til at sige fra og stille krav til mine omgivelser.”

Han tilføjer:

”Uddannelsesforløbet har påvirket mit menneskesyn. I dag tænker jeg mere over, hvad der ligger til grund for, at folk siger og handler som de gør. Jeg prøver at se bagom intentionerne. Ni ud af ti gange er der en fornuftig forklaring på, hvorfor folk gør som de gør.” 

Arbejder på at gøre sig selv overflødig

Under interviewet ringer Kents telefon et par gange. Han tager den ikke.

”Før i tiden ringede min telefon konstant. Med alle mulige spørgsmål. Hvem skal lave hvad? Hvilke eftersyn skal vi lave i morgen? Sådan noget. I den ideelle verden – og hvis jeg har gjort mit arbejde rigtigt – så skulle telefonen ikke ringe. Så burde mine medarbejdere kunne klare sig uden mig,” siger Kent, der bor i Silkeborg med sin hustru og snart skal være far.

Vil være endnu bedre

Selvom det må siges at være gået Kent meget godt i sin lederkarriere indtil videre, så hviler han ikke på laurbærrene.

Til januar tjekker Kent atter ind på Erhvervsakademi Aarhus. Denne gang for at læse en to-årig diplomlederuddannelse på bachelorniveau.

”Hvem ved, hvad der gemmer sig i viden. Der er en masse personlig udvikling i at uddanne sig. Tænk hvis jeg kunne blive endnu bedre. Hvis man ikke er under udvikling, er man under afvikling.”