Computer Studerende Undervisning 0692

Digitalt didaktisk kompetenceløft til erhvervsakademierne

DIGIDAKT styrker teknologiforståelse på erhvervsakademiuddannelser, bl.a. ved at klæde 150 undervisere på til rollen som faglige tech-coaches på egne akademier. 

Projektets baggrund og formål

Digitaliseringen accelererer i stadigt hurtigere tempo. Samtidig er teknologierne – senest AI - ikke neutrale. De forandrer de kontekster, de indgår i, med store konsekvenser for både mennesker, uddannelser, virksomheder og samfund.
De professionsrettede uddannelser på erhvervsakademierne har en vigtig opgave i at spejle udviklingen og samtidig udfordre den, så de studerende kan træde ud i erhvervslivet og bidrage med både et stærkt digitalt mindset og en konstruktiv, kritisk sans. 
Det er baggrunden for, at den danske erhvervsakademisektor i 2025-2027 udruller en helhedsorienteret og tværorganisatorisk indsats, der skal sikre, at teknologforståelse integreres systematisk i alle sektorens uddannelser.

Formålet er at uddanne studerende til bedre at kunne navigere i og bidrage til den digitale transformation, der præger både arbejdsmarked og samfund. For at indfri dette, kræves undervisere med dyb og nuanceret teknologiforståelse, og institutioner, der arbejder systematisk med at følge og præge udviklingen samt etablere de strukturer og processer, der er nødvendige herfor. 
 
Projektet er støttet med 7.5 million af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (midler til digitalt løft af de videregående uddannelser).

Resultater

Projektet forventes at resultere i:

  • Kompetenceløft: 150 undervisere og ledere opnår øget teknologiforståelse og evne til at integrere digitale teknologier i deres arbejde. De klædes på til at varetage rollen som faglige tech-coaches i egne miljøer.
  • Organisatorisk kapacitetsudvikling: Erhvervsakademierne opøver nye måder at arbejde og samarbejde på og styrkes i deres kapacitet til at understøtte digital udvikling på tværs af uddannelser og organisationer.
  • Videnprodukter: Podcasts, masterclasses og skriftlige formater vil dokumentere og formidle projektets læring og viden og omsætte dem til konkrete anbefalinger.
  • Studerendes læring: Studerende får øget teknologiforståelse og stærkere digitale kompetencer og kan bidrage aktivt og reflekteret til virksomhedernes teknologiske udvikling.

Vidensprodukter

Projektets resultater formidles gennem flere kanaler og formater, herunder:

  • podcasts, der præsenterer centrale perspektiver på teknologi og uddannelse
  • masterclasses, der gør projektets viden tilgængelig for undervisere og uddannelsesledere uden for projektet 
  • faglig formidling, bl.a. gennem skriftlige produkter og deltagelse på nationale og internationale konferencer

følgeforskning, der ventes at publicere artikler med et undersøgende blik på projektet og dets aktiviteter og resultater

Samarbejde

Projektet gennemføres i samarbejde mellem:

  • Erhvervsakademi Aarhus
  • Erhvervsakademi Dania
  • Erhvervsakademi København
  • Erhvervsakademi MidtVest
  • Erhvervsakademi SydVest
  • IBA Erhvervsakademi Kolding
  • SmartLearning
  • Zealand - Sjællands Erhvervsakademi

Projektperiode

Januar 2025 – december 2027

Projektleder:

Christina Søgaard Jensen

Telefon

7228 6347

Stilling

projektleder