Markedsføringsøkonom med speciale i biløkonomi

Fra og med optaget i 2020 udbyder vi ikke længere markedsføringsøkonom med speciale i biløkonomi

Vi henviser i stedet til bilbranchens akademiuddannelse i salg og rådgivning - en skræddersyet, kompetencegivende salgsrådgiveruddannelse, som giver stærke salgskompetencer, solid forretningsforståelse og en god økonomisk indsigt til sælgere i fremtidens bilbranche.

Oversigt over markedsføringsøkonom med speciale i biløkonomi - for nuværende studerende

Uddannelsen tager 2½ år og består af:

Før du starter på uddannelsen (min. 5 uger) Introduktionsophold i uddannelsesvirksomheden.
Markedsføringsøkonom med speciale i biløkonomi (2 år) Du deltager i alle aktiviteterne på markedsføringsøkonomuddannelsen

De første tre semestre arbejder du typisk 1-2 dage om ugen, i weekender og ferier i din uddannelsesvirksomhed. 

På 4. semester skal du på tre måneders praktikophold i en udenlandsk bilvirksomhed.
Efter din uddannelse (6 mdr.) Traineeophold i uddannelsesvirksomheden (fuldtid) og udarbejdelse af praktikrapport og afsluttende eksamen.

Som en del af bilbranchens uddannelse til biløkonom deltager du i kurser i biljura, CRM, lean, finansiering/leasing, værkstedsøkonomi, nøgletal og procesoptimering. Du kommer desuden på flere virksomhedsbesøg og studieture til udlandet, ligesom vi samarbejdes med udenlandske uddannelsesinstitutioner inden for branchen.

Praktik- og karrieremuligheder

Praktik i udlandet

På 4. semester skal du - som en del af bilbranchens uddannelse til biløkonom - tage et 10 ugers praktikophold hos en udenlandsk bilvirksomhed. Du får dermed en international uddannelse og gode muligheder for at arbejde i en internationalt orienteret virksomhed.

De sidste år har vi haft studerende i praktik i bl.a. Tyskland, USA, Holland, Frankrig, Australien, Irland, England og Sverige.

Karrieremuligheder

Som markedsføringsøkonom med speciale i biløkonomi har du adgang til nogle af de mest spændende job inden for bilbranchen.

Efter uddannelsen vil du typisk få følgende job:

  • specialist inden for salg, både opsøgende salg og personligt salg i forretning
  • markesføringsøkonom i bilbranchen: udarbejde markedsføringsplaner, koordinere messer og åbent hus arrangementer, planlægge kataloger og kampagner, mv.
  • projektleder: opstarte og administrere en bilvirksomheds projekter
  • økonomisk ansvarlig: udarbejde budgetter, fakturere, medvirke til leasing- og finansieringsforslag, mv.

Du vil også få et grundlag, der gør det muligt for dig at starte din egen virksomhed eller at beskæftige dig med innovation og udvikling af nye produkter og koncepter i udviklingsorienterede virksomheder.

Læs mere om dine karrieremuligheder som markedsføringsøkonom

Partnervirksomheder og samarbejdspartnere

Partnervirksomheder

Uden et godt og tæt samarbejde med virksomheder inden for bilbranchen eksisterede bilbranchens uddannelse til biløkonom ikke. Vi modtager økonomisk støtte fra følgende partnervirksomheder

Hovedsponsorer
Q8
Bilbranchen
Bilinfo

Øvrige sponsorer
Autologik
DBI IT
Dinitrol
KIA Motors
Motorjobs
PB Cartrading

Samarbejdspartnere

Biløkonomuddannelsen er blevet til i et samarbejde mellem Bilbranchen (DI) og Erhvervsakademi Aarhus. Desuden har Dimittendforeningen Danske Biløkonomer medvirket. Uddannelsen udbydes på Erhvervsakademi Aarhus og på CPH Business

Få fat i en studie- og karrierevejleder