Turisme management

- en linje på serviceøkonomuddannelsen

På turismelinjen får du indblik i en spændende branche, der oplever stor udvikling. Vi stiller skarpt på både det danske- og internationale marked, på udbud og efterspørgsel og giver dig indsigten i turismesystemets dynamiske sammenhængskræfter.

Danske destinationer og turismeaktører må markedsføre sig digitalt for at holde sig konkurrencedygtige. Du lærer turismens digitale greb og platforme at kende og ajourføres på de nyeste tendenser hos den globale rejsende.

Destinationerne må produktudvikle, designe og brande sig ud mod verden og må etablere partnerskaber indadtil for at udvikle konkurrencedygtige rejsemål. Du sættes ind i det strategiske arbejde, som det kræver - fx hvordan en event bruges til strategisk udvikling, eller hvordan vi taler ind i nye rejsemønstre og trends som virtual reality, food tourism, glamping, krydstogtturisme, deleøkonomi - på bæredygtighedens præmisser. Hvordan aktiverer vi både de storslåede danske kyster og den urbane livability, den lokale atmosfære, eller byernes frivillige ressourcer på vores destinationer, når gæsterne kommer?

Det er blot et lille udsnit af de emner, vi arbejder med i en trendfølsom branche, der hele tiden ændrer sig. Med specialet opnår du en helhedsforståelse af turismens spændende og sammensatte erhverv med offentlige og private aktører på lokale, regionale og nationale niveauer i en global verden.

Turismespecialet giver dig karrieremuligheder i en lang række virksomheder og organisationer inden for rejse, overnatning og oplevelsesbranchen. Planlægning, administration, ledelse, organisering eller udarbejdelse af events og aktiviteter inden for turismeområdet, er blot nogle af de arbejdsopgaver, du bliver klædt på til at håndtere. 

På turismespecialet fik jeg en større indsigt i, hvordan lokale aktører er med til at skabe vækst og udviklingsmuligheder for en destination på tværs af brancher. Turisme er ikke kun en destination, et besøg eller et kamera om halsen; Turismen er den helhed, som opleves - uanset hvilke intentioner gæsten kommer med.

— Isabella Schrøder, Gæsteservice hos VisitAarhus og tidligere serviceøkonomstuderende