Hotel og restaurant management

- en linje på serviceøkonomuddannelsen

På linjen 'hotel og restaurant management' fordyber du dig i hotel-, restaurations- og konferencebranchen. Du bliver i stand til at planlægge og lede specialiserede arbejdsopgaver relateret til driften af virksomheder i branchen. 

Du får en dybere forståelse for branchen og den omverden, den indgår i, og dermed evnen til at yde service på et højt plan udført med en stor grad af professionalisme og perfektionisme. Du lærer om rammevilkår for branchen og det turismesystem, som hoteller og restaurationer indgår i. Ligeledes får du indsigt i mødeindustrien og konferencemarkedet, iværksætteri, F&B management og indkøb, digitalisering i branchen, eventafholdelse på hotel og restaurant, samt trends og tendenser inden for feltet – for blot at nævne nogle få emner. Det vil med andre ord sige, at du med oplevelsesøkonomi som redskab lærer at vurdere forretningsgange og indtjeningsevne i en virksomhed, og du opnår kendskab til både nationale og internationale hotel- og restaurantkoncepter.

Skæve arbejdstider er en realitet i denne branche, og du skal kunne tænke hurtigt i pressede situationer. Med uddannelsen kan du på sigt få job som fx receptionschef, hotelchef, barchef, projektleder, konferenceansvarlig, marketingkoordinator eller servicemedarbejder.

Vi kommer desperat til at mangle ledende og kompetente medarbejdere i branchen om ikke særlig mange år – her kan serviceøkonomer gøre deres del. De skal have forstand på alting i krydsfeltet mellem salg, marketing, hands-on receptionsarbejde, hotelchef-arbejde, strategi og det vigtige værelsessalg.

— Hindsgavl Slot