Praktikkoncept giver studerende masser af digital knowhow

Studerende fra Erhvervsakademi Aarhus kan med det nye praktikkoncept 'Digital Academy Internship' få efterspurgte digitale kompetencer inden for marketing, dataanalyse og softwareudvikling - og måske også et job.

21-årige Fani Bosak (billede) var en af de første deltagere i praktik-forløbet Digital Academy Internship, og hun kan slet ikke få hænderne ned.

"Det har været vildt spændende at lære alt fra bunden om digital marketing, søgemaskineoptimering, dataanalyse af markedspotentiale, lovgivning mv. Så på mange måder kan man sige, at Digital Academy har ændret mit liv," siger Fani Bosak, der er fra Kroatien og uddannet multimediedesigner fra Erhvervsakademi Aarhus.

Praktik førte til job

Digital Academy Internship holder til i Aarhus. Det er stiftet i 2018 af de tre firmaer Lead SupplyBoligPortal og North Media Online og går ud på - gennem et fire måneder langt praktikforløb - at give talentfulde studerende på videregående uddannelser knowhow inden for datadrevet marketing, dataanalyse og softwareudvikling.

Nåleøje

Fani Bosak var én ud af 12 af i alt 110 ansøgere, der blev valgt ud til praktikforløbet.

Undervejs etablerede Fani en kroatisk pendant til Matchbanker.dk, som i løbet af kort tid strøg til tops på søgemaskinen Google i Kroatien.

For nylig blev Fanis forløb nomineret til årets bedste praktikophold i konkurrencen 'Årets Erhvervsakademi Aarhus-praktik 2019'.

Praktik åbnede døren til job

Fani har i dag skiftet sin praktikkontrakt ud med en fastansættelse som Online Marketing Specialist.

Det skriver Børsen i artiklen Digital Academy ændrede mit liv.

Ikke kun brug for softwareudviklere

Henrik Løvig er adm. direktør i North Media Online og bestyrelsesformand i Lead Supply - to af de tre virksomheder, der er med i praktikkonceptet.

"Akademiet handler om at være med til at løfte en fælles opgave om at uddanne flere inden for de stærkt efterspurgte digitale kompetencer," siger han til Børsen.

Investerer i de unge

Hos Erhvervsakademi Aarhus er lektor Birgitte Nygaard Alexandersen begejstret for det nye praktiktilbud. 

”Akademiet investerer virkelig i de unge, og de får lov til at have fingrene helt nede i forretningsudviklingen i de tre firmaer. Så vores studerende lærer rigtig meget. Samtidig har Digital Academy ikke kun fokus på de studerendes faglige udvikling. De arbejder også med den personlige udvikling,” siger hun.