Ny uddannelse skal hjælpe netbutikker med at klare sig bedre

En helt ny efteruddannelse i e-handel vil gøre små og mellemstore netbutikker til digitale frontrunners, og det har branchen brug for, mener Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

På opfordring fra erhvervs- og branchefolk introducerer Erhvervsakademi Aarhus til marts en videregående deltidsuddannelse inden for e-handel. Den nye 2-årige diplomuddannelse i e-handel er den første af sin slags. Den er udviklet, fordi branchen efterspørger opkvalificering indenfor digitalt købmandskab. 

Fremtidssikrer førertrøje

Hos interesseorganisationen Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) peger direktør Niels Ralund på, at nethandelsbranchen har brug for efteruddannelse.

”Handelserhvervene er midt i en total forandringsproces, hvor der er brug for medarbejdere, der udvikler deres næse for godt købmandskab og udnytter de digitale muligheder. Vi har i mange år efterspurgt en uddannelse, så dansk e-handel kan forblive i toppen af den globale elite,” siger han.

Dygtige e-købmand skal blive ved med at lære nyt

Også hos Coop.dk klapper man i hænderne over den nye efteruddannelse. Coop har drevet e-handel siden 2000 og er en af de største aktører på nettet i Danmark. Konkurrencen er blevet hårdere, og udfordringerne med at nå de økonomiske mål er blevet større. Netop det stiller høje krav til Coop.dk’s ansatte, fortæller Head of Marketing Peter Boris Kreilgaard.

”Den digitale udvikling har afstedkommet fundamentale ændringer i den måde, vi driver forretning på. Vi forventer, at alle vores ansatte har forståelse for HELE forretningen, tænker digitalt, med udgangspunkt i kunden og kan se, hvordan værdikæden fungerer bedst. Derfor anser vi en kontinuerlig læring som værende essentielt for alle medarbejdere.”

Læs om diplomuddannelsen i e-handel.