121 aarhusianske studerende i innovationscamp for Europas største landbrugsvirksomhed

Hvem vinder opgaven med at løse 'den vanskeligste case nogensinde'?

121 studerende fra Erhvervsakademi Aarhus fylder langsomt den store sal på konferencecentret FænøSund ved Middelfart. Det er en onsdag morgen i oktober, og spændingen stiger.

Siden mandag morgen har 81 danske og 40 internationale studerende slidt og slæbt på en innovationscamp, hvor opgaven både var stor og svær: I skal udvikle nye forretningsområder eller produkter for DLG-koncernen.

Som i parentes bemærket er Europas største landbrugsvirksomhed, med en omsætning på over 49 mia. danske kroner.  

Mange innovative ideer på 48 timer

Nu skal vinderen kåres.

DLG har beredvilligt sagt ja til at være en del af campen og stillet deres nye strategi ”DLG Leading the way 2021 DLG” til rådighed som case for de studerende. Og dommerpanelet gør sig klar til den endelige bedømmelse, så det mest innovative forslag vinder den samlede camp.

I dommerpanelet sidder vicekoncerndirektør Jesper Pagh, og han er imponeret over de mange innovative ideer, de studerende har nået at udvikle på kun 48 timer.

”Når man sidder internt i virksomheden, er det tit vanskeligt at få øje på mulighederne. Så disse timer sammen med de studerende har givet os en del af tænke over”, siger Jesper Pagh.

Den vanskeligste case nogensinde

Hos lektor Jesper Nørskov fra Erhvervsakademi Aarhus er pulsen også høj. Han står i spidsen for campen og det hold af undervisere, som har coachet de studerende i deres innovationsarbejde hen over de 48 timer. Selv om Jesper Nørskov har arrangeret eventen i mange år, er denne udgave alligevel anderledes:

” Vi har lavet denne innovationscamp i 14 år på tværs af studieretninger. Men jeg tør godt sige, at dette er den vanskeligste case, vores studerende nogensinde har haft”, siger han.

Dommerne er også på en hård opgave. Jesper Pagh diskuterer løbende med direktør Henrik Rendbøll fra Møllerup Brands og chefkonsulent Anker Nørlund Christensen fra erhvervsakademiets egne rækker. Og til sidst er trioen nede på tre bidrag, som vinderen skal findes blandt.

Biogas, ressourcebank og en app til samarbejde

På dommerpanelets vegne begrunder Jesper Pagh de tre finalister.

Den ene er ”From Shit to heat”, et biogasprojekt med kobling til DLG’s Service & Energi-division og det tyske datterselskab TEAM AG.

Med i opløbet er også et udviklingsprojekt med en ressourcebank i Afrika, hvor datterselskabet Vilofoss’ produkter og udtjente maskiner finder anvendelse i Ghana, hvor dødeligheden i kvægbesætninger er 25% årligt.

Og endelig det projekt, som til sidst løber af med sejren: ”Customer Driven Innovation System ”.

Her har de studerende lavet et forslag til et tættere innovationssamarbejde mellem DLG og den enkelte landmand, hvor en særlig app spiller en central rolle til integration og smidiggørelse af kommunikation og ide-generering.

Vinderen har forstået strategien

 Jesper Pagh motiverer yderligere valget af vinderen, der også har forstået DLG’s strategi:

”DLG har lige refokuseret forretningen. Derfor er store investeringer ikke lige den vej, man skal gå. Men det er spot on, at DLG med en forholdsvis beskeden investering får endnu mere dialog med kunderne om innovation”, slutter Jesper Pagh.

Kontakt

For mere info om innovationscamps med studerende fra Erhvervsakademi Aarhus, kontakt lektor Jesper Nørskov