Talentforløb klæder studerende på til at arbejde med big data

Erhvervsakademi Aarhus kører i øjeblikket et talentforløb i samarbejde med Alexandra Instituttet og Teknologisk Institut, der skal medvirke til en øget og bedre anvendelse af big data i virksomheder.

'Big data' er et begreb, der i dag ofte bliver brugt som omdrejningspunkt for digitalisering i danske virksomheder. Men for mange virksomheder kan det være svært at vide, hvordan de konkret kommer i gang med at arbejde med data.

I samarbejde med Alexandra Instituttet og Teknologisk Institut klæder Erhvervsakademi Aarhus udvalgte studerende på til at arbejde med data i virksomheder. Talentforløbet hedder "Dataanvendelse i praksis" og har kørt i efteråret 2017. Det har bestået af en indledende workshop, mentormøder og individuel sparring.

Mikkel Skov Søgaard, der læser professionsbachelor i international handel og markedsføring på erhvervsakademiet, er i øjeblikket i praktik hos Molslinjen og sagde straks ja til at deltage i forløbet. Både fordi han ser en klar fremtid i dataanvendelse, og fordi han tror, at det kan bringe ham karrieremæssigt på forkant.

"Jeg havde læst en del om big data, men vidste alligevel ikke helt, hvordan det kunne bruges i praksis. Men en 3-dages workshop, hvor vi havde virksomheder til at forklare, hvordan man kan bruge data, satte en masse tanker i gang. Samtidig kunne jeg gå tilbage til min praktikvirksomhed og fortælle om mulighederne," fortæller Mikkel.

Selv små data er vigtige

Workshoppen gav især værktøjer til, hvordan man skaffer sig data, og hvordan man kan bruge data i markedsføring og salgskanaler.

"Det handler egentlig om at få adgang til data, analysere på dem og bruge dem fremadrettet. Hvis en virksomhed fx har en hjemmeside, kan du koble Google Analytics på og måske se, at det mest er kvinder, der besøger sitet. Så skal man måske have gang i mændene eller gå efter folk med en bestemt alder. Pointen er, at man kan tage små data og bruge dem aktivt," forklarer Mikkel.

Molslinjen har indsamlet data siden 2010. Men en rigtig fokuseret indsats er først startet efter sommeren i år. De har som mange andre virksomheder ikke rigtig vidst, hvordan de får forløst det fulde potentiale i de data, som de har til rådighed. Dataene kommer fra undersøgelser om kundetilfredshed, hjemmeside og catering-salg. Alle data bliver samlet i et CRM-system, som Mikkel Skov Søgaard har været med til at oprette og optimere.

Mersalg og opfølgning

Ud fra det skal de kunne sende kunderne automatiserede mails, der skal være med til at skabe mersalg og opfølgning. Molslinjen har ikke fået udbyttet af det endnu og er stadig i fasen, hvor de tester disse mails.

"Vi vil gerne kunne se, hvilke kunder der sejler med hvilke færger, og hvad de køber. Det kan være mersalg, hvis man kan se, at kunden køber udgående, men ikke køber retur. Måske kan man få nogle kunder til at købe en business-billet, hvor de kan få ro til at arbejde og samtidig får fordele som gratis kaffe," siger han.

Ledelsens mål har hele tiden været, at de skulle i gang, men eksternt er de især blevet udfordret af programmer, der ikke er sat ordentligt op – eller manglende integration.

"I forløbet har vi især haft fokus på validering af data, og at man skal sørge for at have de rigtige tal. Den udfordring har vi også haft på Molslinjen. Det handler om at få forskellige systemer til at snakke ordentlig sammen, så vi hele tiden er sikre på, at vi får de rigtige tal bearbejdet på den rigtige måde. Det har forsinket tidsplanen og har ikke været noget, vi kunne styre," forklarer han.

Inspiration til data-indsats

En anden deltager på forløbet er Mads Sørensen, der også læser international handel og markedsføring. Han er praktikant hos CRM-afdelingen ved Kamstrup, og for ham har forløbet især givet indsigt i, hvordan man kan anvende data i forretningen.

Kamstrup arbejder med intelligente fjernaflæsningsmålere. Al den data, der kommer ud af målerne, kan hjælpe forbrugerne, vandværkerne og forsyningsværkerne med at tage mere velovervejede beslutninger samt generere rapporter og dermed optimere hele processen.

CRM-afdelingens overordnede fokus er at sikre datakvaliteten og at bistå og hjælpe de andre afdelinger gennem deres data-viden om kunderne.

"Forløbet giver et indblik i, hvad der rører sig i dag, og hvordan man kan anvende data i en forretningsmæssig sammenhæng," siger Mads Sørensen.

En central del af forløbet har især været at arbejde med en model, der består af fem faser, og som kan hjælpe med at sætte ord på de udfordringer, som virksomheder møder, når de arbejder med data. Formålet er at give inspiration til en målrettet data-indsats.

Mads har placeret Kamstrup i slutningen af anden fase i forandringsmodellen, hvor data bruges til at lære om forretningen.

"Vi prøver at skubbe dem over i tredje fase, hvor vi får skabt en konkurrencefordel ud fra vores globale data-disciplin. Men i kraft af at det er sådan en stor virksomhed, er det noget, der tager noget tid," forklarer Mads.  

"Hvis vi får sikret en mere uniform måde at arbejde med data i CRM, kan vi træffe nogle mere velovervejede beslutninger. Det handler om at strømline processerne internt og få det her 360 graders overblik over en kunde," fortæller Mads, der synes, at workshoppen har været givende. Særligt i forhold til at få indsigt i andre virksomheders brug af data.

Kamstrup er en virksomhed i vækst med ca. 1300 medarbejdere globalt, og i Stilling, hvor Mads arbejder, er de 850 medarbejdere. Hver måned kommer nye medarbejdere til, og det er en fantastisk virksomhed at arbejde for, fortæller han.

"Det har været spændende at sparre med de andre på workshoppen. Nu er jeg i en rigtig stor virksomhed, mens nogle af de andre er i virksomheder med kun 10 ansatte. Det har været fedt at sparre med hinanden på forløbet og finde ud af, hvilke udfordringer de forskellige virksomheder har, og hvordan de bruger data, og hvordan de drager nytte af det," fortsætter Mads.

Fakta om "Dataanvendelse i praksis"

Mange SMV’er er bevidste om potentialerne ved at anvende data, men mangler kompetencer, viden og ressourcer til at sætte skub i udviklingen inden for egen organisation. Det handler ikke kun om tekniske kompetencer, men i høj grad om at kunne udnytte det, virksomhederne allerede har til rådighed – fx for at blive klogere på kunderne og lave mere effektiv markedsføring.

Erhvervsakademi Aarhus har sammen med Alexandra Instituttet og Teknologisk Institut udviklet et talentforløb for studerende, der både indeholder teori og praktiske eksempler på dataanvendelse hos virksomheder.

Mikkel Skov Søgaard

Studerende

Professionsbachelor i international handel og markedsføring

Er i praktik hos Molslinjen

Mads Sørensen

Studerende

Professionsbachelor i international handel og markedsføring

Er i praktik hos Kamstrup