Mobiler i tasken giver motiverede studerende

Forskningsprojekt fra Erhvervsakademi Aarhus viser, at studerende er gladere og arbejder bedre, når de slukker mobilen i undervisningen.

- Come on, vi er altså voksne mennesker. Vi kan godt selv finde ud af at styre det her.

Sådan lød det fra et hold markedsføringsøkonomer på Erhvervsakademiet Aarhus, da de sidste år fik at vide, de var en mobilfri forsøgsklasse.

Det fortæller lektor Mette Risgaard Olsen til DR Østjylland.

Efter semestrets afslutning blev de studerendes motivation målt som led i forskningsprojektet BOOST med deltagelse af erhvervsakademiet fra hele landet. Her var de mobilfri studerende mere fokuserede, fortæller Mette Risgaard Olsen, som også er projektleder i forskningsprojektet sammen med Susanne Østergaard Olsen.

- De havde en højere studietilfredshed, og de oplevede, at der var et rigtig godt sammenhold på deres hold. Underviserne oplevede også, at de her studerende var mere nærværende, de havde større koncentration, og de arbejdede simpelthen bedre end gennemsnittet, siger hun.

Forsøg med motivationsboostere

Syv af landets ni erhvervsakademier medvirker i projektet, som ledes af Erhvervsakademi Aarhus i samarbejde med Dorte Ågård, ph.d. og lektor ved Institut for Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet.

Forsøget med den mobilfrie undervisning er en af i alt otte såkaldte motivationsboostere, som er afprøvet og beskrives i en værktøjsbog til undervisere.

Resultaterne ventes at udkomme i en opdateret værktøjsbog til undervisere med konkrete råd og anvisninger til motivationsfremmende pædagogik og klasseledelse.

Helt ned i tasken

Uffe Thomsen er underviser på et mobilfrit hold på Erhvervsakademi Aarhus, og han er glad for værktøjet.

- Vi bad eleverne om at tage mobilerne, slukke dem og lægge dem ned i taskerne. At den er i lommen og vibrerer, når der kommer en notifikation eller SMS, er ikke nok. Det kan godt være, at de har haft nogle abstinenser, men trivslen i klassen er meget bedre. De er meget mere tilstede, siger han.

På en skala fra 1 til 10 lå forsøgsholdets motivation på 7,6.

Til sammenligning lå landsgennemsnittet på 6,7.

Fakta om BOOST

  • Projektet blev gennemført fra januar 2016 til maj 2017.
  • I projektet blev det undersøgt, om de studerende på erhvervsakademierne i Danmark oplever, at de mangler motivation.
  • Konsekvenserne af manglende motivation blev også undersøgt.
  • Syv af landets ni erhvervsakademier medvirker i projektet, som ledes af Erhvervsakademi Aarhus.
  • Dorte Ågård, ph.d. og lektor ved Institut for Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet har fulgt projektet.