Digitalisering af eksamensadministration
Projektet søger at høste potentialet af en øget digital tilgang til eksamensadministration og resulterer i nyt ressource- og flowoptimerende it-system.
Projektet har til formål at give de deltagende uddannelsesinstitutioner mulighed for at høste potentialerne af en øget digital understøttelse af eksamensadministration – både i forhold til kommunikation med de studerende og i forhold til institutionernes ressourceanvendelse.
I projektperioden vil der blive gennemført et udbud med henblik på at indkøbe et nyt administrativt it-system, der giver muligheden for at implementere nye og mere effektive processer i eksamensadministrationen på de involverede institutioner. Heri indgår afdækning af muligheder gennem indhentning af erfaringer fra et lignende projekt på de danske professionshøjskoler.
I første del af projektperioden udarbejdes en kravspecifikation, hvorefter der gennemføres en udbudsproces. Til slut implementeres løsningen hos pilotbrugere og efterfølgende i fuld skala blandt involverede institutioner.
Udbytte
En implementering af nyt it-system til håndtering af digitale eksamensadministrationsprocesser vil give effekter inden for kvalitet og produktivitet. Dette omhandler for eksempel følgende:
- Et mere strømlinet flow med færre fejlekspeditioner for eksempel i håndteringen af skriftlige eksamensopgaver i fremsendelsen til eksaminator og censor
- Fleksibilitet for studerende i forhold til, hvornår de kan tilmelde sig eksaminer
- Større overblik for administratorer og studieadministration
- Mindre ressourceanvendelse på administrativ håndtering i forbindelse med eksamen samt følgeaktiviteter fx lokalebooking, forplejning mv.
Samarbejdspartnere
- Erhvervsakademi Sydvest
- Erhvervsakademi Dania
- Erhvervsakademiet Lillebælt (nu UCL)
- IBA Erhvervsakademi Kolding
- KEA - Københavns Erhvervsakademi
- Cphbusiness
- Aarhus Maskinmesterskole
- Erhvervsakademi Sjælland (nu Zealand)
- Erhvervsakademi Midtvest
- Maskinmesterskolen København
- SIMAC
- MARTEC
- FMS - Fredericia Maskinmesterskole
Projektperiode og kontaktperson
- Projektperiode: 1. januar 2014 – 30. juni 2015
- Projektleder: Peter Locht