Hotelmedarbejdere klædt på til digital markedsføring

Hvordan tiltrækker man nye besøgende til sit website? Hvad motiverer folk til at dele ’moments of happiness’ på de sociale medier? Med et skræddersyet forløb klædte Erhvervsakademi Aarhus en gruppe hotel- og kroansatte fra Small Danish Hotels på til at arbejde med digital markedsføring.

”Lige et øjeblik, så skal jeg se, om vi har flere ledige værelser.”

Når man er ansvarlig for den daglige drift af et hotel eller en kro kan det være vanskeligt også at skulle sætte sig ind i, hvordan man kommunikerer effektivt på de sociale medier og dukker op øverst i søgeresultaterne på nettet. Et skræddersyet forløb over to dage ved to undervisere fra Erhvervsakademi Aarhus blev løsningen.

”Vi havde længe talt om, at vi gerne ville gøre meget mere ud af den digitale markedsføring, så dette kursus var lige, hvad vi stod og manglede,” siger en af deltagerne Annette Andersen, der arbejder med salg og markedsføring hos Taastrup Parkhotel. Hun var afsted på kurset sammen med sin hotelchef og seks andre medarbejdere fra hoteller og kroer i Helsingør, Rønne, Vejle og Køge.

Fordel at være fra samme branche

Kurset strakte sig over to hele dage fra kl. 8-16.30 og var tilrettelagt ud fra en tæt dialog med ledelsen i Small Danish Hotels. Undervisningen foregik på en af deltagernes arbejdsplads Hotel Niels Juel i Køge, hvor nogle også overnattede.

”Det bedste var at være sammen med andre fra samme branche. Ikke kun fagligt, men også socialt gav det en masse. Fordi vi kom fra samme branche, kunne vi sammenligne os og give hinanden ideer,” siger en af deltagerne, receptionschef Dora Abrahamson fra Hotel Hedegaarden i Vejle.

Opsatte egne online-profiler og værktøjer

Undervisningen vekslede mellem teori og praksis. Med aktiv deltagelse, øvelser, gruppearbejde og fælles refleksioner blev deltagerne klædt på til den nye medievirkelighed. Faktisk var der så stor tilfredshed med forløbet, at Small Danish Hotels nu sender en ny gruppe medarbejdere afsted på samme kursus.

”Det var et godt tilrettelagt forløb, der matchede vores behov. Vi fik utrolig meget viden på kort tid. Det var dygtige, kompetente undervisere. De vidste hvad de talte om, for de havde begge erfaring fra branchen og havde arbejdet med digital markedsføring og turismeområdet,” siger receptionschef Dora Abrahamson, inden telefonen atter bimler hos det firstjernede konferencecenter i Vejle.

”Lige et øjeblik, så skal jeg være der.”