Thomas løfter virksomhedens salgsniveau med sin diplomuddannelse

Diplomuddannelsen i salg og markedsføring giver Thomas Svan nye, vigtige kompetencer, som han kan bruge i praksis på sin arbejdsplads. Resultatet er en mere effektiv salgsstruktur i virksomheden og større arbejdsglæde for Thomas.

”Jeg har arbejdet med salg og marketing de sidste 8 år, og jeg følte et voksende behov for at hæve mit faglige niveau. Jeg brænder for salg og marketing og ønsker flere kompetencer, som jeg kan bruge til at udvikle vores forretning,” fortæller Thomas Svan.

Han arbejder som salgs- og marketingkoordinator i virksomheden Vilh. Nellemann Handelsselskab A/S, som importerer en række motorcykelmærker til Danmark.

Niveauet skal være højt

Thomas gik til sin chef, som syntes, idéen om efteruddannelse lød spændende. Chefen lagde vægt på, at niveauet for uddannelsen var højt, og at den gav Thomas brugbare kvalifikationer til arbejdet.

”Jeg kiggede både på diplomuddannelser og HD. Men jeg er praktiker. Jeg har ikke brug for tung videnskabsteori men for kompetencer, jeg kan tage med hjem og eksekvere - det er nøgleordet for mig! Det er vigtigt at kunne eksekvere. Teorien skal give mig et solidt fundament for at udføre mit arbejde i praksis,” siger Thomas.

Han ringede til Heidi Printzen Christensen fra Erhvervsakademi Aarhus, som tog ud og besøgte Thomas på hans arbejdsplads. Her præsenterede Heidi Thomas og hans chef for Erhvervsakademiet Aarhus’ to-årige diplomuddannelse i salg og markedsføring. Mødet gav dem mulighed for at få svar på alle de spørgsmål, de havde - og det overbeviste også Thomas’ chef.

Værktøjer, der kan forbedre salg i virksomheden

Uddannelsen i salg og markedsføring giver de studerende viden og redskaber, de kan anvende i deres arbejde fra dag et, og Thomas mærkede, at han kunne bruge de nye idéer til at forbedre virksomhedens arbejde med salg.

”Jeg så et behov for en struktureret salgsstrategi, hvor vi rapporterer på kunder og varegrupper med en fast rapport hver måned og en fast struktur. Jeg kunne se, at en salgsstrategi ville kunne højne standarden for salget,” forklarer Thomas, som med det samme tog initiativet til at lave en salgsstrategi:

”Jeg præsenterede idéen for min chef og fortalte ham om mulighederne. Han sagde straks, at jeg bare skulle gå i gang. Uddannelsen giver mig nogle værktøjer og det er supergivende, at jeg kan få lov til at tilegne mig ny viden og bruge den i praksis.”

Får motiveret medarbejder med flere kompetencer

Thomas bruger én dag om ugen på Erhvervsakademi Aarhus, mens han laver lektier og opgaver derhjemme. For både virksomheden og Thomas er det en kæmpe gevinst, at han kan tage en diplomuddannelse sideløbende med jobbet.

”Det er vigtigt for ens leder at forstå, at den her mulighed giver mig en øget motivation. Jeg er gladere for mit arbejde, og jeg når præcis det samme, selvom jeg tager en uddannelse sammen med jobbet. Det er en winwin situation for alle, for virksomheden får en mere motiveret medarbejder med flere gode kompetencer, der kan bruges i dagligdagen,” siger den 34-årige diplomstuderende og familiefar til tre.