Kursus for ledere i restaurationsbranchen

I restaurationsbranchen står mange uden uddannelse. Når restauranten eller caféen så pludselig vokser, mangler kompetencerne til at kunne lede personalet på en kvalificeret måde.

Ledelse i praksis er et ledelseskursus til nuværende eller kommende ledere i restaurationsbranchen uanset uddannelsesbaggrund, der ønsker opkvalificering og kendskab til en række ledelsesværktøjer, som er anvendelige i hverdagen.

"Erfaringer fra tidligere kurser viser, at man begynder at fastholde folk længere. Man kommunikerer bedre med sine ansatte og bliver bedre til at ansætte de rigtige. Det fører til mindre og færre konflikter og samtidig en solid forretning," siger Dan Cort Jørgensen.

"Min bekymring var, om jeg kunne få det lærte til at passe ind i en hverdag, som egentlig bare drøner derudad."

— Restaurantchef Jeanet Tvede, Restaurant Zorba i Silkeborg

På kurset får deltagerne undervisning i bl.a. lederroller, personlighedstyper, ledelsesværktøjer, ledelseskommunikation, konflikthåndtering samt lærings- og udviklingsprocesser.

"Det positive kursusudbytte og et stort uddannelsespotentiale i restaurationsbranchen gør, at der er en stigende efterspørgsel på kurset," siger Dan Cort Jørgensen.

Fx samarbejder restaurantkæden MASH med Erhvervsakademi Aarhus om løbende uddannelse i ledelse i praksis.

Kurset giver 10 ECTS-point og er et enkeltfag, der kan tages selvstændigt eller som en del af akademiuddannelsen i ledelse.

Næste holdstart er januar 2019 og to måneder frem – med en til to hele undervisningsdage om ugen. Forløbet afsluttes med en erhvervscase og mundtlig eksamen i primo marts.

Magnus får sat ord på sine udfordringer

Som chef i et lille bowlingcenter skifter Magnus Midtgaard Jønsson dagligt mellem flere forskellige kasketter.

"Det ene øjeblik servicerer jeg gæster i restauranten, det næste er jeg bowlingmaskintekniker. Derfor var jeg usikker på, om kurset var noget for mig, når jeg jo vidste på forhånd, at de andre deltagere var mere specialiseret end mig, fx som køkkenchef eller tjener," siger centerchef Magnus Midtgaard Jønsson fra Kuglen og Keglen i Odder.

Efter at have deltaget på kurset overvejer han nu at tage hele akademiuddannelsen i ledelse.

"Undervisningen er praksisnær. Det vil sige, at vi deler og diskuterer erfaringer med hinanden i plenum. Vi får det sat ind i en sammenhæng og kan tage det med hjem og bruge i vores egen hverdag. Jeg får samtidig sat ord på mine udfordringer, hvilket gør det langt nemmere at finde en løsning," siger Magnus Midtgaard Jønsson.

Jeanet ser alternative løsninger

Restaurantchef ved Restaurant Zorba i Silkeborg, Jeanet Tvede, supplerer:

"Vi har fået helt konkrete værktøjer til medarbejdersamtaler, motivation, ledelsesteknikker og ledelsesstil. Min bekymring var, om jeg kunne få det lærte til at passe ind i en hverdag, som egentlig bare drøner derudad."

Det kan hun – i den grad.

"Selv om vi kommer fra vidt forskellige steder, har vi haft rigtig gode muligheder for at sparre med hinanden. Jeg har ikke mindst fået alternative måder at løse fuldstændig de samme udfordringer, fx hvordan vi håndterer en utilfreds gæst. Det er fedt med forskellige tilgange," siger Jeanet Tvede.

På vej væk fra kæft-trit-og-retning

Hun tror, at efterspørgslen på kurset er et udtryk for en positiv udvikling i forhold til uddannelse i restaurationsbranchen, som ellers er berygtet for en hård tone og dårlig ledelse.

"Det er positivt, når man faktisk tager godt hånd om sine medarbejdere og vil den hårde tone til livs. Branchen er på vej væk fra det gamle kæft-trit-og-retning. Tonen er blødere, og der er mere plads til åbenhed og videreuddannelse," siger Jeanet Tvede.

Se det aktuelle fagudbud og tilmeld dig