Mentorer gør vejen fra studie til karriere kortere for udenlandske studerende

Flere erhvervsakademier satser på mentorordninger for at styrke relationen til erhvervslivet og lette overgangen fra studie til job. På Erhvervsakademi Aarhus tager flere og flere internationale professionsbachelorstuderende imod tilbuddet og får en dansk mentor fra erhvervslivet.

”Hvordan er det gået med din seneste aflevering?”

Danske Magnus Albin Olsen læner sig ind over mødebordet og smiler imødekommende til sin mentee, usbekiske Darikha Kulbaeva.

Det er eftermiddag på Erhvervsakademi Aarhus og de fleste studerende er taget hjem. Men i et mødelokale i afdelingen for finansuddannelser har Darikha og hendes mentor lige sat sig. Darikha kigger på sine medbragte noter. Inden mødet har Darikha booket lokale, hentet vand, skrevet en dagsorden og sendt den til sin mentor et par dage forinden. Gode råd til jobsamtalen, står der under første punkt

”Som udenlandsk studerende er det en kæmpe mulighed, og jeg forventer at få en masse positive ting ud af dette forløb,” siger Darikha.

Alle kan bruge en hjælpende hånd

Magnus Albin Olsen er 30 år og arbejder som erhvervsrådgiver i Nykredit. Men hvad får en travl bankansat til at bruge tid og kræfter på gøre det her?

”Det er givende at være med til at hjælpe et ungt menneske på vej. Jeg er her for at stille mig til rådighed med de erfaringer, jeg har. Som mentor får jeg indsigt i nogle af de udfordringer studerende har. Darikha er udadvendt og arbejder hårdt på at skabe sig en karriere og dygtiggøre sig indenfor dansk. Alle kan bruge en hjælpende hånd. Jeg ville da ønske, at jeg selv havde haft en mentor, da jeg var studerende,” siger Magnus

Ivrig efter at få et netværk

Darikha er 26 år og flyttede fra Usbekistan til Aarhus i 2013 for at læse Financial Management and Services (finansbachelor). Med sig i rygsækken havde hun en BA i Mechanical Engineering fra Tashkent State Technical University. Tilbuddet om at få en personlig mentor fik Darikha i starten af sit uddannelsesforløb, og hun sagde straks ja tak.

”Jeg er meget ivrig efter at få et netværk, integrere mig, praktisere dansk og lære at begå mig i den danske kultur og på det danske arbejdsmarked,” fortæller hun.

Fordobling af mentorforløb

Antallet af mentorforløb på Erhvervsakademi Aarhus er steget kraftigt de seneste år – fra 14 i 2013 til 30 sidste år og nu 46 i år. De dedikerede mentorer tæller titler som topchefer, konsulenter, gårdejere og selvstændige erhvervsdrivende.

Blandt Darikhas internationale studiekammerater har også en kroat, en tjekke og en lithauer fået en personlig, dansk mentor.

Pt. er der ti internationale mentorpar på akademiet, men til efteråret vil endnu flere internationale studerende blive tilbudt en mentor, fortæller koordinator af programmet Mads Mahler.

”Vi er meget obs på, at relationen skal være god. Mentoren skal ikke føle sig forpligtet til at finde en praktikplads til sin mentee eller åbne sit netværk. At være mentor er ikke drevet af et ønske om at tjene penge, men af et ønske om at gøre en forskel for en anden. Mentoren kan fx hjælpe den studerende med at sætte ord på, hvad de kan bruge deres uddannelse til. Mentee og mentor skal turde bringe sig selv i spil. Det er aldrig til at forudse, om kemien passer, men des mere ærlige og åbne de kan være, des bedre. De støder på op- og nedture undervejs, så derfor er det afgørende, at de studerende vil relationen og at mentorerne tager rollen seriøst.”

Darikha har allerede haft stor glæde af sin mentor.

”Jeg får meget ny information om det danske arbejdsmarked, kulturen og finans-faglige emner. Det er rigtig godt, at jeg kan spørge Magnus om en masse ting og at jeg får trænet mit danske. Magnus har bl.a. coachet mig i forhold til studieopgaver, praktikansøgninger og givet mig tips til, hvordan jeg udvider mit professionelle netværk,” fortæller Darikha.

Magnus Albin Olsen kan se store fordele i at studerende som Darikha får en mentor fra erhvervslivet.

”For de udenlandske studerende er der den ekstra fordel, at de får trænet deres danske og får noget indsigt i arbejdsmarkedet og kulturen. Det tror jeg også er med til at give dem et klarere billede af, hvad der venter dem efter den sidste eksamen,” siger Magnus, der har en baggrund som finansøkonom fra Erhvervsakademi Aarhus, suppleret med en HD i finansiering.

Fra dansk ironi til bankernes bidragssatser

”Hvordan er det at arbejde i Danmark?,” spørger Darikha Magnus, der beredvillig går i gang med at fortælle om den danske arbejdskultur, hvad der forventes og hvordan  man bør opføre sig.

Darikha lytter interesseret og kradser noter ned på sin blok. Efter halvanden time er de kommet vidt omkring: dansk humor, ironi, bankernes bidragssatser, do’s and don’ts til jobsamtalen.

Darikha takker Magnus for hans tid og de aftaler en ny mødedato om halvanden måned på Magnus’ kontor i Nykredit.

Praktik hos Siemens

Men allerede inden da har Darikhas mange praktikansøgninger og indsats for at lære dansk båret frugt. Det lykkes hende nemlig at sparke døren ind til Siemens Wind Power A/S i Brande, hvor hun som led i sit uddannelsesforløb skal tilbringe seks måneder som praktikant i offshore-afdelingen.

”Det har helt klart hjulpet mig i ansøgningsprocessen, at jeg kunne træne, sparre og spørge Magnus til råds. Han har bl.a. hjulpet mig med mit cv og læst mine ansøgninger.

Når Darikha er færdig med sin finansbacheloruddannelse satser hun på at finde fast arbejde i Danmark. Til den tid er mentorrelationen til Magnus sandsynligvis ophørt, men så har Darikha forhåbentlig lært så meget, at hun ikke længere behøver hans hjælp.

Facts om mentorprogrammet

Ti af de 46 mentees er internationale studerende og mentorforløbet varer 6-12 måneder.

Forud for forløbet har mentor og mentee udfyldt et skema og skullet svare på forskellige spørgsmål om deres faglige baggrund og erfaring. Derefter har de respektive undervisere og den ansvarlige for mentorprogrammet Mads Mahler sat mentorparrene sammen.

Mentor og mentee mødes som udgangspunkt 4-6 gange i løbet af perioden. Mentee tager initiativ til møderne og forbereder en dagsorden, som sendes til mentor forud for mødet, så tiden bruges bedst muligt. Hvert møde varer ca. en time.

Jordbrugsteknologerne udpeger som de eneste selv deres mentor – de øvrige studerende får udpeget en.

Seks uddannelser, heraf fem på professionsbachelorniveau, er indtil videre med i programmet