Mikkel Westergaard

En drengedrøm gik i opfyldelse, da jeg i 2002 startede som biløkonom hos Starmark I/S, som var - og fortsat er - en af Danmarks største brugtbilsforretninger.

Det gik hurtigt op for mig, at bilbranchen - med sine relativt små avancer og store konkurrence - er benhård. Derfor skal der kæmpes hårdt, hvis man ønsker at opnå succes. En af nøglerne til at opnå succes er uddannelse, idet der er stor efterspørgsel på veluddannet og kompetent personale i branchen.

I mit job hos Starmark I/S indgik jeg som en del af salgsorganisationen og varetog derudover en række forskellige opgaver af mere strategisk karakter. Emnerne for de strategiske opgaver kunne ofte anvendes i forbindelse med udarbejdelsen af de skriftlige opgaver, som var en del af studiet. Denne kombinationsmulighed medførte, at resultatet af langt de fleste opgaver, som blev udarbejdet på studiet, rent faktisk kunne anvendes internt i organisationen, hvilket gav en ekstra dimension på skolearbejdet idet opgaverne blev mere relevante og konkrete.

At arbejde som biløkonom

Efter studiet blev jeg ansat som Executive Assistant hos Mercedes-Benz Danmarks egen detailforretning, Daimler Biler A/S, der med sine 6 afdelinger beliggende i Storkøbenhavn og en samlet omsætning på cirka 1 mia. kr. er en af Danmarks største Mercedes-Benz forhandlere. I jobbet som Executive Assistant, hvor jeg varetog mange forskellige opgaver lige fra meget operationelle ansvarsområder som fx kundetilfredshed til langt mere langsigtede strategiske projekter.

Efter en årrække som Executive Assistant blev jeg forfremmet til en stilling som marketingchef, hvor jeg bestred alle de klassiske marketingdiscipliner, herunder marketing- og budgetplanlægning, eksekvering samt supportering af forretningsenhederne – elementer, som jeg alle havde stiftet bekendtskab med på studiet som biløkonom.

Efter jobbet som marketingchef, åbnede der sig en mulighed ved den Dansk/Svenske Mercedes-Benz importør, hvor jeg på strategisk niveau beskæftigede mig med forretningsudvikling og varetog samarbejdet mellem importøren og forhandlernetværket.

I dag arbejder jeg for Applus Danmark, en del Applus-koncernen, der i Danmark er mest kendt som landets største bilsynsvirksomhed. Her er jeg kommerciel chef med ansvaret for salg, marketing, forretningsudvikling samt netværket af virksomhedens 120 synshaller. Jobbet ved Applus Bilsyn adskiller sig markant for den traditionelle del af bilbranchen, og nok det tætteste man kommer på en detailforretning i traditionel forstand, med mere end 500.000 kunder igennem forretningen årligt.

Mulighed for videreuddannelse

Uddannelsen som biløkonom gør det muligt, at kombinere teori og praksis både under og efter studiet, hvilket har været en unik mulighed for mig og en af de vægtigste grunde til at jeg valgte netop dette studie. Derudover fandt jeg det attraktivt, at man som biløkonom har mulighed for at tage en HD på kun 2 år. En mulighed jeg valgte at benytte mig af et par år efter, jeg dimitterede som biløkonom.

Studiet som biløkonom har uden tvivl givet mig den nødvendige ballast, som er nødvendigt for at bestride et job i bilbranchen og endvidere skabt et stort netværk, som jeg har meget glæde af i dag.

<< Tilbage