150 studerende hjalp Musikhuset Aarhus med at få fat i de unge

Førsteårsstuderende på markedsføringsøkonomuddannelsen hjalp Musikhuset Aarhus med at blive bedre til at tiltrække og fastholde et yngre publikum.

Ud fra oplysninger om Musikhusets program, målgrupper og kommunikation kom de studerende med inspiration til, hvordan Musikhuset kan markedsføre sig til den store gruppe af unge kulturforbrugere.

Bedre kommunikation til unge

”Vi har de seneste år markeret os som byens stand-up scene og øget antallet af koncerter væsentligt. Nu vil vi gerne blive endnu bedre til at kommunikere med de unge. Derfor bliver det spændende at få input fra de studerende, der jo selv befinder sig i den målgruppe, vi gerne vil ramme,” siger programchef i Musikhuset Mette Kier.

Inden de studerende trak i arbejdstøjet, blev de briefet af ledende medarbejdere fra Musikhuset, der også stillede et data-kit til rådighed.

Målgruppeanalyse, idéudvikling og samarbejde 

De 150 studerende løste tre forskellige opgaver:

  • Udarbejdelse af målgruppeanalyse, analyse af Musikhusets nuværende situation og forslag til, hvordan Musikhuset udvikler sin fremtidige markedsføring over for de unge
  • Kreativ idéudvikling omkring, hvilke tilbud Musikhuset skal satse på for at tiltrække og fastholde et yngre publikum. Hvad skal der foregå på scenen og skal publikum inddrages i oplevelsen?
  • Udvikling af Musikhusets samarbejde med erhvervslivet

Brugbare input - og virkelige udfordringer

”Vi får forhåbentlige brugbare input, og de studerende får virkelighedens udfordringer helt ind i den daglige undervisning,” siger Mette Kier.

De studerende afleverede videopræsentationer af deres ideer og konklusioner. Derefter udpegede Musikhuset en vindergruppe, der modtog billetter til en forestilling.