Maskotterne indtager verden

Bogudgivelse: Forsker fra Erhvervsakademi Aarhus udgiver bog om karakterdesign og branding. Nyt kursus starter op til efteråret.

Det vrimler med søde dyr og smilende mennesker i reklamer og på emballage som aldrig før.

Men hvad får virksomheder og brands til at bruge Matilde-pigen, Hello Kitty-katten og syngende Oyster-østers som maskotter i markedsføringen?

Torsdag den 31. august udkommer Marlene Ahlgreens bog Character Design & Branding.

Her kan du få svar på, hvorfor branding i stigende grad bliver befolket af maskotter, og hvorfor det virker at sætte ansigt på sit brand.

Bogen er skrevet på baggrund af et toårigt forskningsprojekt på Erhvervsakademi Aarhus.

Marlene Ahlgreen er cand.mag. i kunsthistorie og multimedier og har mange års undervisningserfaring inden for visuel kommunikation.

Udfylder et tomrum

Character Design & Branding giver virksomheder og designere et overblik over forskning, procedurer, guidelines, inspiration og eksempler på området.

Ved hjælp af kendte maskotter fra hele verden tegner bogen de store linjer og giver konkret vejledning til, hvordan man skaber en karakter til et brand.

En karakter kan bygge broen og skabe den relation, som er forudsætningen for tillid til produktet, og dermed være med til at øge brandværdien eller produktets udbredelse.

"Som forbrugere har vi brug for relationen mere end nogensinde, da vi i mange tilfælde er distanceret fra den menneskelige kontakt i købs- og produktionsprocessen," forklarer Marlene Ahlgreen.

SE OGSÅ: Skab en karakter til dit brand - nyt kursus

Idéen til bogen fik Marlene Ahlgreen, da hun forgæves søgte efter tilsvarende litteratur.

"Det er en udbredt praksis at supplere et brands visuelle identitet og markedsføring med en karakter, men der findes kun begrænset litteratur i feltet mellem karakterdesign og branding," siger Marlene Ahlgreen.

Syngende østers

OiSTER har formået at skabe en stærk positionering og høj genkendelighed i hele landet ved hjælp af animerede østers, der synger om mobilselskabets fordele til tonerne af ørehængere.

"Vi er på et ekstremt marked med rigtig mange udbydere, så vi forsøger at skille os ud fra mængden," siger marketing manager Majken Dahl Steenfat fra OiSTER.

Hun fortæller, at kendskabsgraden til virksomheden er steget markant, siden de små dyr blev introduceret i 2012.

"For os er det vigtigt at have lidt kant. Vi er vokset rigtig meget, og nu går vi skridtet videre for at få mere kant og attitude," siger Majken Dahl Steenfat.

De syngende østers er nemlig hoppet ind i vores virkelighed i en række nye film med Anders W. Berthelsen som stemmen bag en lilla østers med stort ego.

Character Design & Branding

Bogen er på engelsk og koster 299 kr.

Sådan bestiller du bogen

10 gode grunde til at bruge brand karakterer i markedsføring

Med en brandkarakter vil du opleve, at dit brand…

  • skiller sig ud fra mængden
  • får personlighed
  • bliver nemmere at huske
  • får en mere spændende historie
  • opbygger troværdighed og loyalitetsfølelse hos forbrugeren
  • knytter følelsesmæssige bånd til dine kunder – de elsker dig højere
  • bliver sjovere
  • bliver umuligt at ignorere
  • øger sin brandværdi
  • kan skabe økonomisk vækst for virksomheden.

Nyt kursus i brandkarakterer

Den nye bog er undervisningsmateriale på et nyt todages kursus på Erhvervsakademi Aarhus, som starter op dette efterår med Marlene Ahlgreen som underviser.

Kurset er det første af sin art i Danmark og giver et overblik over de forskellige steps i processen omkring udviklingen af en brandkarakter.