Studerende afdækker virksomheders digitale modenhed

Studerende fra Erhvervsakademi Aarhus er blandt de første studerende i landet, der får fingrene i et nyt, lovende værktøj udviklet af CBS. Værktøjet afprøves lige nu af 24 studerende og 12 østjyske virksomheder.

12 små og mellemstore, østjyske virksomheder er i disse uger ved at få afdækket deres digitale konkurrenceevne af 24 professionsbachelorstuderende i international handel og markedsføring fra Erhvervsakademi Aarhus.

Som de eneste studerende i landet har de fået lov til at bruge det spritnye værktøj NBI, som er udviklet af Networked Business initiative (NBI) i samarbejde med Sitecore, DI, DE, CBS og Erhvervsstyrelsen. 

Værktøjet måler digital konkurrenceevne og modenhed sammenlignet med andre i branchen.

"Vi er glade for, at vores studerende med udbredelsen af dette nye værktøj er med til at bringe den nyeste forskning ud i virkeligheden," siger lektor Mette Risgaard Olsen fra Erhvervsakademi Aarhus. 

Se hvor virksomheden står på den digitale front

Organic by Nørskov er en af de 12 små og mellemstore, østjyske virksomheder, der har takket ja til at få erhvervsakademiets studerende til at afdække sin virksomheds aktuelle digitale tilstand indenfor web, sociale medier, mobil, cloud og dataanalyse.

”Jeg er glad for at få et overblik over, om min virksomhed er digitalt foran eller bagud i forhold til andre i branchen. Med dette værktøj får jeg samtidig afdækket, hvor der skjuler sig forretningsværdier,” siger direktør Niels Nørskov (til højre).

Digital modenhed øger profitten

Carsten Gude Bjørnskov, Steffen Nielsen og deres 22 medstuderende har den sidste uges tid haft fingrene i brugerfladen på det nye, digitale værktøj. Gruppevis har de dykket ned i virksomhedernes besvarelser og tastet dem ind i systemet. Den næste uges tid skal de analysere, hvor godt virksomhederne er med digitalt. 

"Det giver os hands on-erfaring med et værktøj, der ikke er på markedet endnu og hvordan man arbejder som konsulent. Det er fedt at få på cv'et," siger 23-årige Steffen Nielsen (til venstre).  

Ifølge amerikanske MIT opnår virksomheder, der mestrer det digitale, 26 pct. øget profit.

Læs mere om NBI-værktøjet her.