Studerende arbejder som forskningsassistenter

Et studiejob som forskningsassistent på Erhvervsakademi Aarhus gav Kristinna Kristensen og Tine Dalby værdifuld oplæring i, hvad det vil sige at arbejde videnskabeligt.

Gennem et helt år hjalp de to professionsbachelorstuderende, der i dag er færdiguddannede, lektor Liza Castro Christiansen fra salg- og markedsføringsuddannelserne på Erhvervsakademi Aarhus med et forskningsprojekt om værdien af mellemlederes tillid til deres topledere.

Håndplukket på 2. semester

Liza Castro Christiansen håndplukkede de to til opgaven, mens de læste på 2. semester på professionsbacheloruddannelsen i international handel og markedsføring. Liza kendte dem i forvejen, fordi hun var deres underviser i faget ’videnskabsteori’.

”Det er første gang, jeg ansætter ‘Young in R&D’ (betegnelse for unge i forskning og udvikling, red.) i et projekt. Det har været en succes og de to assistenter har været en kæmpe hjælp,” fortæller Liza.

Fedt studiejob

Tine og Kristinna hjalp bl.a. med at gennemføre en spørgeskemaundersøgelse via SurveyXact, kvalitetssikre datagrundlag, transskribere forskningsinterviews med mellemledere og topchefer og rense 6.000 emailadresser.

”Vi arbejdede i gennemsnit fem timer ugentligt over et helt år og mødtes med Liza ca. en gang i måneden. Det har været et virkelig spændende studiejob, som har givet os en kolossal indsigt i videnskabsteori og erfaring med, hvad det kræver at arbejde med forskningsprojekter,” siger 26-årige Kristinna Kristensen, der dimitterede i januar 2016.

Lært at reflektere på et højere niveau

Hendes kollega, 23-årige Tine Dalby, der også er nyuddannet professionsbachelor i international handel og markedsføring, siger om studiejobbet:

”Det har været en fed mulighed at arbejde med research og har helt klart styrket mig fagligt. Jeg er blevet klar over, hvor lang tid det tager at lave videnskabelige projekter og kan i dag reflektere på et højere niveau.”

Kritiske øjne og nye vinkler

For Liza Castro Christiansen har det været udbytterigt at have de to assistenter med fra starten.  

”De har stillet mange spørgsmål og bidraget med kritik og nye vinkler til projektet.”

Liza roser pigerne for deres arbejdsomhed.

”De har været utrolig fleksible og tilgængelige 24/7. Nogle gange har jeg skrevet til dem kl. 2 om natten eller ringet i weekenden, og så har de svaret mig.”

Opfordrer andre til at blive forskningsassistenter

Kristinna og Tine opfordrer studerende på Erhvervsakademi Aarhus til at lægge billet ind på et studiejob som forskningsassistenter i akademiets forsknings- og innovationsafdeling.

”Man skal nok ikke tage det for pengenes skyld, men for at blive klogere. Som professionsbachelorstuderende er det ikke en oplevelse, særlig mange inden for vores fag, får. Derfor er det en unik mulighed. Man lærer at arbejde med videnskabsteori i praksis og styrker sit refleksionsniveau. Derudover er det karrierefremmende at kunne skrive ’researchassistent’ på sit cv,” lyder det samstemmende fra de to nyslåede, jobsøgende professionsbachelorer.

Projektet ’how trust impacts on leadership’ afsluttes i august 2016.