Ex-studerende tjener millioner ved at lave tv om hår

To tidligere studerende på Erhvervsakademi Aarhus Emil og Rasmus Vilain Albrechtsen fra Grenaa har skabt en millionforretning ved at sætte hår på folk og optage videoer til YouTube.

De 27-årige tvillinger etablerede forretningen 'Slikhaar' mens de læste til markedsføringsøkonom på den særlige iværksætter-linje.

”Passionen for at sætte hår har vi haft siden vi var små. Men ideen til Slikhaar fik vi på studiet og det var også her, den formede sig til et forretningskoncept og tog fart,” fortæller Emil, der udover at være uddannet markedsføringsøkonom også er professionsbachelor i international handel og markedsføring fra Erhvervsakademi Aarhus.

Fra dumpeprojekt til millionforretning på fem år

Emils bachelorprojekt omhandlede netop Slikhaar, der fem år efter er blevet en viral, international succes med en brutto-omsætning på 30. mio. kr.

”Sjovt nok var jeg tæt på at dumpe til eksamen. Jeg skulle beskrive, hvordan YouTube fungerede og hvordan jeg ville udnytte de sociale medier i min forretning. For den ældre generation – i dette tilfælde censor – var sociale medier dengang en by i Rusland,” griner Emil.

I dag er han og broderen indehavere af Youtube-kanalen Slikhaar TV med mere end 1,5 millioner følgere, de har deres egen frisørsalon, en serie hårprodukter ’By Vilain’ og 13 fuldtidsansatte.

Smittende begejstring

Med både fuldtidsstudie og forretning i opstartsfasen havde brødrene travlt. Heldigvis var der på studiet en god forståelse for, at man gik lidt til og fra, hvis der skulle ekspederes en ordre eller besvares et opkald.  

”Den gejst for iværksætteri, der var på studiet, forstærkede det hele og styrkede vores lyst til at skabe noget. Nogle af vores medstuderende kom fra hjem, hvor forældrene også var selvstændige. Mange af os havde allerede virksomheder kørende sideløbende med studiet og det gav en god energi. Samtidig var underviserne gode til at give os feedback og udviste stor begejstring for projektet.”

De marketingstrategier, drengene lærte på studiet, blev prøvet af i virkeligheden.

”Vi lærte lynhurtigt, at ideer ikke er nok - der skal handling bag. Vi lærte at eksekvere på vores ideer og fik nogle værktøjer, vi stadig bruger. Vi har haft en masse fag, der har hjulpet os.”

Læs mere om Ramus og Emil i Jyllands-Postens artikel digitale stjerner fra Aarhus tjener millioner