Nyt forskningsprojekt: Virksomheder udfordres af øget mobilbrug

Det kræver en særlig webstrategi og nye arbejdsgange at fremtidssikre hjemmesider, så de duer på mobilen, konkluderer undersøgelse fra Erhvervsakademi Aarhus.

Besøg på hjemmesider sker oftere og oftere fra mobiler og tablets. Det stiller krav til virksomheder om at deres hjemmeside fungerer på små skærme.

Øget mobilbrug kræver omstilling

”Inden for digital kommunikation ser vi lige nu et paradigmeskift i måden, vi skaber og formidler indhold på. Udfordringen er, at man i dag skal fodre flere onlinekanaler og skærmstørrelser inden for det samme budget og ressourcer,” siger lektor i multimediedesign Birgitte Kirk Iversen fra Erhvervsakademi Aarhus.

I sit forskningsprojekt ’Create content for future needs on multi-devices’ har hun som den første herhjemme undersøgt, hvordan virksomheder med en tværfaglig indsats, kan producere webindhold til mange forskellige skærmstørrelser og kanaler. 

5 tips til mobilvenlig indholdsproduktion

Ifølge Birgitte Kirk Iversen er disse fem elementer afgørende for en effektiv og velfungerende responsiv webproduktion:  

  • Fastlæg kerneindholdet og arbejd strategisk med det
  • Gør indholdet klart i første hug til forskellig anvendelse
  • Modulært indhold i små bidder giver mere fleksibelt indhold
  • Tilrettelæg og producer kerneindhold, så det kan genbruges
  • Kerneindhold skal kun opdateres et sted

Ny viden og nye arbejdsgange

”Vi skal producere indhold, der kan udnyttes på fremtidens mange devices og genbruges i nye sammenhænge. De mål skal tænkes ind i udviklingsprocessen fra starten, og det kræver ny viden og nye arbejdsgange på tværs af faglige kompetencer og afdelinger,” konkluderer Birgitte Kirk Iversen.

Læs mere om projektet ’Create content for future needs on multi-devices’.