Nyt forskningsprojekt: Virksomheder går glip af omsætning

Hvis man ikke har nok fokus på kunderne, snyder små og mellemstore virksomheder sig selv for omsætning, konkluderer nyt forskningsprojekt på Erhvervsakademi Aarhus

For lidt fokus på kunderne og for lidt strategisk marketing. Sådan lyder kritikken af små og mellemstore virksomheder i Danmark i en ny rapport, ’Sælg dig til vækst’, fra Erhvervsakademi Aarhus.

I rapporten har lektor Susanne Østergaard Olsen taget pulsen på over 300 små og mellemstore virksomheders adfærd inden for marketing. Forskningsprojektet kortlægger, at der er en sammenhæng mellem fokus på marketing og virksomhedens præstation, målt i omsætning og indtjening.

”Hvis virksomhederne skal opleve vækst i fremtiden, er det afgørende, at de arbejder strategisk med kundefokus og markedsføring,”  konkluderer Susanne Østergaard Olsen.

Virksomheder mangler tid og penge

Undersøgelsen viser, at der ikke bevidst og strategisk arbejdes med markedsføring. Desuden anses marketing ofte som en omkostning, der er svær at måle værdien af.

”Marketingindsatsen angribes ikke fokuseret. En stor del har ingen marketingstrategi. Og hos næsten halvdelen opleves der en mangel på de rette kompetencer til at løfte opgaven, især når det gælder online-marketing. Især hos de små virksomheder med under ni ansatte mangler der ganske enkelt ressourcer, især tid og penge, til en marketingindsats. Derfor er det afgørende, at der findes, tilføres og investeres i ressourcer og kompetencer inden for området,” konkluderer Susanne Østergaard Olsen.

Føling med kunderne giver vækst 

Susanne Østergaard Olsen peger samtidig på, at en marketingafdeling bidrager med en positiv effekt på indtjeningen.

”De virksomheder, der i min undersøgelse forsøger at få mest mulig information om kunderne, reagerer hurtigt på kundernes ønsker og bruger informationen til at skabe mere værdi for kunderne og lave nye salgstiltag, oplever også en øget vækst i både omsætning og indtjening,” konkluderer hun.  

Udvalgte resultater fra forskningsprojektet

  • 84 % har ikke en marketingafdeling
  • 76 % har ikke en marketingstrategi
  • 45 % mangler de rette kompetencer
  • 82 % mangler tid til marketing

Undersøgelsen baserer sig på interviews med 317 SMV-virksomheder i Aarhus-området og bygger også på studier af hidtidig forskning, kvantitativ (spørgeskema) og kvalitativ analyse, dvs. litteratur samt observationer i praksis og fokusgrupper.

Få mere at vide

Læs mere om forskningsprojektet 'Sælg dig til vækst'

Kontakt projektleder Susanne Østergaard Olsen