Markedsføringsøkonomer vinder international branding-konkurrence i Köln

Fem markedsføringsøkonomstuderende vandt fredag den 20. marts en konkurrence på Cologne Business School i Köln for deres rebranding af München lufthavn. Stor innovationshøjde og gode præsentationsteknikker, lød dommernes begrundelse.

Meget grundige analyser, gode præsentations- og kommunikationsevner samt særligt relevante innovative ideer til udformning af brandingstrategi. Sådan lød begrundelsen fra dommerne, verdens førende konsulent- og reklamebureau, Interbrand, til hvorfor teamet fra Erhvervsakademi Aarhus skulle vinde.

”Det er helt fantastisk. Tænk engang, at vi er blevet bedømt og fundet egnet af de bedste i verden inden for dette felt,” siger Anne Kirstine Skytt, markedsføringsøkonomstuderende på den særlige globaliserings-linje.

Også hendes teammakker, argentineren Juan Cruz Ferreyra fra den internationale linje, er stolt.

”Vi synes selv, det er godt gået. De andre hold var super dygtige rent fagligt, men meget teoretiske og akademiske i deres fremlæggelse. Vi var mere praktiske, og det tror jeg dommerne faldt for.”

Flittige, seriøse og innovative

Ingen af de fem vinderstuderende: Christina-Louisa Sølbæk Trond Hansen, Anne Kirstine Skytt, Rikke Frederiksen, Thomas Fisker og Juan Cruz Ferreyra havde været i München lufthavn før. Alligevel løste de opgaven med at rebrande lufthavnen til ug med kryds og slange.

”De studerende var flittige, seriøse, innovative og på et fagligt tårnhøjt niveau,” siger lektor Hans-Henrik Ebsen fra markedsføringsøkonomuddannelsen, der var sammen med vinderteamet i Köln. 

Opgave: Re-brande München lufthavn

Konkurrencen University to Business, u2b, blev afviklet for femte år i træk i forbindelse med konferencen ’The Branding Challenge – The Power of Brands’ i Köln den 19. til 20. marts 2015 og var udarbejdet af virksomheden Interbrand International, verdens førende konsulent- og reklamebureau med 33 kontorer i 27 lande.

Opgaven tog udgangspunkt i en specifik case og lød på at re-brande München lufthavn. Dommerkomitéen, som bestod af ledende medarbejdere fra Interbrand, har i forvejen lufthavnen, der er Tysklands anden største, som kunde.

To dages arbejde præsenteret på et kvarter

Efter to dages intensivt arbejde med bl.a. konkurrentanalyser, brancheanalyser, idégenerering og udarbejdelse af præsentationer, fik hvert team 15 minutter til at præsentere deres oplæg til en ny brandingstrategi for München lufthavn. Også det tog danskerne i stiv arm. 

”Dommerne hæftede sig ved danskernes uimponerethed, at de turde stille spørgsmål og gribe opgaven an på en jordnær måde. De var metodiske i deres idégeneringsfase og i det hele taget fantastik dygtige på samtlige parametre,” konkluderer lektor Hans-Henrik Ebsen.

Ideer bliver måske til virkelighed

De studerende går alle på 2. semester på markedsføringsøkonomuddannelsen på hhv. den internationale linje, plus-linjen og global-linjen.

Erhvervsakademi Aarhus deltog for første gang i konkurrencen og kæmpede mod fire andre teams af studerende på både bachelor- og kandidatniveau fra Østrig, Tyskland og Holland.

”Interbrand sagde bagefter til os, at hvis vi besøger lufthavnen om et års tid, så vil nogle af vores forslag sandsynligvis være blevet til virkelighed. Så det må vi da ned og se,” siger Anne Kirstine Skytt og Juan Cruz Ferreyra.

Et stort tillykke til de fem prisvindende MFØ’ere fra Erhvervsakademi Aarhus, som udover en masse oplevelser, internationale kontakter og æren, kommer hjem med hver en Android tablet i baggagen. 

Få mere information

Læs mere om konkurrencen.

Læs mere om de tre forskellige linjer på markedsføringsøkonomuddannelsen herunder.