Ny uddannelse skal styrke møbelbranchen

Ny uddannelse skal hjælpe møbel- og interiørbranchen med at tjene flere penge.

Hos Erhvervsakademi Aarhus introducerer vi til efteråret en helt ny linje på markedsføringsøkonomuddannelsen. Den 2-årige uddannelse som markedsføringsøkonom med speciale i business og design management er den første af sin art og udviklet i tæt samarbejde med møbel- og interiørbranchen. 

Vil vende seneste års dødvande i salget 

På skemaet er bl.a. designhistorie og -forståelse, trendspotting, storytelling og international business. Netop disse fag er vigtige for at arbejde operationelt med markedsføringstiltag, der bygger på analyse og knowhow. Forhåbentlig vil de nye markedsføringsøkonomer kunne være med til at vende de seneste års dødvande i salget. 

"Vores mission er at gøre en forskel for den danske møbelbranche ved at uddanne de kløgtigste kandidater til marketing- og salgsrelaterede opgaver,” siger uddannelseskoordinator og adjunkt Peter Trasbjerg fra Erhvervsakademi Aarhus. Underviserne på den nye linje kommer fra forskellige ledende stillinger inden for både salg og markedsføring i møbelbranchen. 

Fordel med branchekendskab 

Hos belysningsvirksomheden Lightyears med hovedsæde i Aarhus, er produkt- og designdirektør Rasmus Markholt begejstret for det nye, brancherettede uddannelsestilbud. 

”Det er et kæmpe plus for os med salgs- og markedsføringsfolk med forståelse for møbelbranchens særlige vilkår og historie. Design- og møbelfaget er lidt af en videnskab, og derfor er det godt med specialister fremfor generalister,” siger han og konkluderer: 

”En uddannelse, der udvikles og gennemføres af erfarne branchefolk til at imødekomme vores krav til fremtidige medarbejdere, er helt unikt.” 

Brug for uddannelsesløft 

Også hos DI Møbel- og Træindustrien, der er en del af Dansk Industri, forventer branchedirektør Flemming Larsen sig meget af de nye markedsføringsøkonomer. 

”Der er brug for folk med et solidt produktkendskab, der kan arbejde vidensbaseret og analytisk med markedsføringsstrategier og ikke mindst føre dem ud over rampen i det praktiske salgsarbejde,” siger han. 

De nye kandidater skal kunne håndtere de stigende krav til økonomi, produktivitet og innovation for at understøtte den gryende vækst i branchen. Netop derfor er der brug for folk med en videregående uddannelse, fastslår Flemming Larsen. 

”Der er fortsat stor interesse for dansk og nordisk design, særligt på det internationale marked. Men branchen er presset af benhård priskonkurrence og en stigende, global konkurrence. Øget afsætning, herunder på eksportmarkeder er afgørende. Her vil medarbejderne med et solidt og branchemæssigt afsæt kunne gøre en forskel.” 

Læs mere om uddannelsen her >>