Studerende designer ølkampagne til det amerikanske marked

30 studerende fra multimediedesignuddannelsen har gennem et helt semester samarbejdet med syv studerende fra Austin i Texas om at lave en kampagne for Grauballe Bryghus i Silkeborg.

Huset Markedsføring: Dansk specialøl til USA >> 

Kampagnen for Grauballe Bryghus’ Mosebryg eller Dark Moor Brew som den hedder i USA, er opstået som et resultatet af et oversøisk uddannelsessamarbejde mellem Erhvervsakademi Aarhus, professor i social media marketing Jill Brockmann fra Austin Community College og det lokale Austinbryggeri Black Star Co-op Pub and Brewery. 

Samarbejdet en win-win-situation

Ifølge adjunkt Ulrik Bisgaard fra multimediedesignuddannelsen er samarbejdet en win-win-situation, fordi de studerende får virkelighedens udfordringer helt ind i den daglige undervisning samtidig med, at de løser en konkret opgave for en virksomhed.

Og bryggerparret William Frank og Else Birk bekræfter at de er glade for de studerendes hjælp.

"Vi havde længe gået med tankerne om at udvide salget af øl til et oversøisk marked, og da tilbuddet fra erhvervsakademiet kom om at deltage projektet, sagde vi straks ja. For et mikrobryggeri som vores med et begrænset marketingbudget er dette en stor hjælp" siger bromatolog og direktør Else Birk.

Kampagne-konkurrence 

De 30 studerende var delt op i syv grupper og dystede om at udarbejde den bedste kampagne. De syv amerikanske studerende hjalp de danske studerende med research og statistik til segment- og markedsanalyser og fungerede som sparringspartnere undervejs i den kreative proces. 24-årige Henrik Rosenkvist, multimediedesignstuderende, siger om forløbet:

"Det var sjovt at opdage, at de designs og visuelle udtryk, vi lavede, skulle være anderledes end hvis kampagnen var til et dansk publikum. Den enkle, billedbårne stil, der virker herhjemme i Skandinavien, virker ikke i USA, hvor de tilsyneladende er vilde med rustikke plakater og opslag med masser af tekst, der fortæller en historie" konkluderer han.

Se vinderkampagnen her: Dark Moor Brew >>

Studerende fortsætter samarbejdet

De første 1000 liter ’Dark Moor Brew’ vil snart blive langet over disken til tørstige amerikanere på pubber i Austin. To studerende skal som led i deres hovedopgave på 4. semester til Austin for at markedsføre øllen. Derefter skal to multimediedesignstuderende som led i deres hovedopgave hjælpe Grauballe Bryghus med at markedsføre amerikansk øl i Øst- og Midtjylland.