Bettina Arndt

Kunsten at udvikle mennesker og skabe resultater gennem andre

Bettina Arndt (f. 1965) arbejder som chefkonsulent i Erhvervsakademi Aarhus’ Business Relations-afdeling, som varetager akademiets samarbejde med erhvervslivet.

Bettina har en HA, en pædagogisk uddannelse og forskellige certificeringer inden for coaching og ledelsesfaget. Rent praktisk har Bettina 25 års erfaring indenfor detailhandlen, bl.a. som uddannelseschef i Matas, indehaver af eget konsulentbureau samt landechef og træningsansvarlig i BESTSELLER-koncernen.

Fra pleje af netværk til udvikling af uddannelsespakker

Bettina har ansvaret for akademiuddannelsen i retail, der er målrettet butikschefer og lederaspiranter i detailhandlen. Netop opkvalificering af denne faggruppe ligger Bettina meget på sinde og hun har fra sine tidligere jobs årelang erfaring i at uddanne netop butiksansatte. Nu kan hun tilbyde forløb og fag med ECTS-point, på videregående niveau og med en ministeriegodkendt studieordning som ramme.

”Det er et kvalitetsstempel, at vi kan tilbyde ECTS-point. Den mulighed er det værdifuldt at få med for kunden, for så får de en kompetencegivende uddannelse, som de kan bygge videre på,” forklarer hun.

Bettinas arbejde som chefkonsulent er meget alsidigt og udadvendt.

”Den ene dag er jeg på kundebesøg. Den næste dag underviser jeg, eller udbygger jeg mit netværk til et ’Business Club Aarhus’-arrangement. Der er også dage, hvor jeg forbereder kundebesøg, eller besøger kunder, omsætter læringsmål til praktisk undervisning, udvikler undervisningskoncepter til virksomheder, taster fakturaoplysninger ind i et it-system eller udfører administrative opgaver. Ca. 25 procent af min tid går med undervisning på akademiuddannelsen i retail. Jeg underviser både de kunder, jeg selv har været ude og skaffe eller andres kunder, som ligger indenfor mit komptenceområde. Det kan fx være en virksomhed, forskellige aftenkursister eller en handelsstandsforening.”

Hvorfor kan du godt lide dit job som chefkonsulent?

”Fordi der er mange forskellige ’jobs’ i jobbet, og fordi jeg brænder for at skabe resultater gennem andre. Det uddannelsesforløb, jeg sætter i gang, skal give mening. Jeg brænder for at give folk viden, klæde dem godt på og udvikle dem indenfor deres fagområde, så det skaber værdi. Jeg trives med både at undervise og sælge, og begge dele gør jeg i stor stil.”

Hvilke egenskaber er vigtige i dit job?

”Jeg er voldsomt praktisk anlagt, hvilket er et must i et job som mit. At jeg er udadvendt og målrettet er også et must. Det er også vigtigt, at jeg kan skabe dialog, og at dialogen ikke kun handler om, at jeg vil sælge noget uddannelse, men selv kender detailhandlen og selv har drevet en kæde. Det giver mig troværdighed og gør, at jeg er i øjenhøjde med kunden. Mine spidskompetencer er mennesker, formidling og forretningsforståelse – det at gå fra teori til praksis og synliggøre resultater.”

Hvilke egenskaber sætter du pris på hos dine kolleger?

”At de er meget kompetente og fantastisk hjælpsomme. Folk har forskellige færdigheder, men vi er alle meget opsatte på at lave kvalitet og hjælpe hinanden her.”

Hvad gør en dag god?

”Alsidigheden og variationen i mit arbejde, samt det at nå mine mål gør, at næsten alle dage er gode. Når jeg er ude og afdække kundens behov, hjælper dem med at få løst problemet og gøre tanker til virkelighed, så har min dag været god.”

Hvad gør Erhvervsakademi Aarhus til en god arbejdsplads?

”Der er plads til forskellighed og rigtig mange gode kolleger, som holder den faglige fane højt og sætter en ære i at levere god undervisning.”