Erhvervsakademi Aarhus og UC Sjælland samarbejder om at blive dygtigere til praksisnær innovation

Forskningsprogramleder Jonas Sprogøe fra UC Sjælland er med i et projekt om vidensopsamling af praksisnære innovationsprojekter.

Hvorfor har du indgået et samarbejde med Erhvervsakademi Aarhus?

Jeg fik en henvendelse fra jer om at medvirke i projektet og sagde ja, da mit forskningsprogram hos University College Sjælland handler om innovation, organisatorisk læring og ledelse og gerne vil øge mit samarbejde med interessenter og aftagere.

Hvorfor er forskningsprojektet om praksisnær vidensopsamling interessant for dig at medvirke i?

Projektet er interessant, da  dette felt ikke tidligere har været så grundigt afdækket. UC Sjælland og Erhvervsakademi Aarhus har en fælles interesse i at generere viden om, hvordan innovationsprojekter lykkes og skaber værdi. Vi får mulighed for at blive klogere på de vilkår og betingelser, der er for at lave praksisnær innovation og hvilke effekter og virkninger, disse projekter skaber hos studerende, uddannelsesinstitution og virksomheder. Den viden I genererer med dette projekt, er også interessant for os på University College Sjælland. Fx kan dette projekt gøre jer og os skarpere på vores målgrupper og de potentialer og muligheder, som praksisnær innovation giver. For akademiet er det som oftest små og mellemstore virksomheder, og for os på et University College er det offentlige virksomheder. 

Hvordan supplerer et University College og et erhvervsakademi hinanden? 

Vi har forskellige bud på, hvad det vil sige, når noget er praksisnært og at noget er innovation. Vi tænker også forskning og udvikling forskelligt. Alligevel supplerer vi hinanden godt og kan lære en masse af hinanden. Vi fik ligesom jer en forskningsforpligtigelse i 2013, og er derfor ligesom jer ved at definere vores nye rolle. UC Sjælland samarbejder allerede med forskellige erhvervsakademier, og jeg kunne sagtens forestille mig at samarbejde med Erhvervsakademi Aarhus en anden gang,< siger cand. mag. i voksenpædagogik, ph.d. i organisatoriske læreprocesser og forskningsprogramleder Jonas Sprogøe fra University College Sjælland.