Karakterdesign i branding

Forskningsprojektets mål er, at lave guide i form af en bog til designere og virksomheder, der vil levendegøre deres brand med en karakter.

Bogen skal besvare spørgsmålene: Hvorfor og hvordan designes brandkarakterer? Designere og virksomheder får dermed retningslinjer, overblik og inspiration på et område, hvor der ikke findes samlende materiale.

Nye opdagelser i krydsfeltet mellem karakterdesign og branding

Projektet forener emnerne branding og karakterdesign for at formidle en ny forståelse af det fælles felt mellem de to emner. Derved skabes der viden og erfaring fra praksis inden for design af brandkarakterer.

Formålet er at skabe viden om, hvordan karakterer skaber en følelsesmæssig effekt hos forbrugeren, hvordan man skaber en relevant karakter, og hvordan man sikrer forbindelsen til ens værdier – herunder den visuelle identitet i ens brand. Det knytter forbrugeren til brandet og skaber loyalitet.

Idéen med projektet er at opbygge og samle materiale inden for området med det formål, at kunne besvare spørgsmålene: hvad er effekten af at have en karakter? hvorfor skal et brand have en brandkarakter? hvilke overvejelser skal et brand gøre? Spørgsmålene skal bruges til at argumentere for effekten af at have en karakter, og hvorfor et brand skal overveje at have en.

Praktiske eksempler og aktuelle cases

Ved hjælp af praktiske eksempler og aktuelle cases er det målet at skabe et overblik over, hvordan en brandkarakter designes, herunder hvilke type ’løsninger’ der kan være, når man har konstateret, at et brand skal have en karakter fx kategorier af karakterer, trends, historie og kulturelle forskelle.

I løbet af projektet vil forskellige designere på fx reklamebureauer interviewes med henblik på deres anbefalinger af overvejelser og procedurer, når de har skabt en karakter.

The mascot cookbook

Projektet skal munde ud i en bog: ’Character design in Branding - Why and how to design brand characters?’ Det er en bog til virksomheder og designere, der overvejer at markedsføre deres brand med en karakter.

Bogen præsenteres på et seminar om emnet i efteråret 2016

Et gap i markedet

Projektet tager udgangspunkt i, at det er en udbredt praksis at supplere et brands visuelle identiet og markedsføring med en karakter, men at der pt kun findes begrænset materiale, der samler argumentation (forskningsmæssigt belæg), procedurer, inspiration, guidelines og eksempler på området til gavn for virksomheder og designere, der står i overvejelsen om at lave en karakter.

Projektet dækker således et krydsfelt, hvor to meget velbeskrevne emner-  karakterdesign og branding – mødes.

Motivationen for at igangsætte projektet opstod som følge af, at der mangler materiale og litteratur i feltet mellem karakterdesign og branding. Projektet har til formål at fylde dette gap.

Projektperiode og kontaktperson

  • Projektperiode: august 2015 - december 2016
  • Projektleder: Marlene Ahlgreen Jensen
  • Projektets officielle titel: Effects of character design in branding