Forskellige skærme – hvilket indhold skal brugeren møde?

Forskningsprojektet undersøger, hvordan digitalt indhold kan prioriteres og præsenteres effektivt til forskellige brugergrupper, når indhold flyder på tværs af platforme og kanaler.

Projektets formål er at undersøge, hvordan indhold kan prioriteres og præsenteres strategisk på tværs af platforme og brugergrupper.

Nye tendenser

Et paradigmeskift inden for digital kommunikation udfordrer måden, vi skaber og formidler indholdet på. Projektet vil indfange muligheder og nyeste tendenser inden for indholdsproduktion. Selve processen vil blandt andet omfatte interviews med fagpersoner og afdækning af, hvad der rører sig i praksis.

Guidelines til digitalt indhold 

Projektet vil resultere i ny viden i form af undervisningsmateriale til akademiets studerende og kursusindhold til små og mellemstore virksomheder.

Projektet vil opstille guidelines for og give eksempler på:

  • en indholdsstrategi med fokus på, hvordan det samme indhold tilpasses forskellige brugere og enheder.
  • hvordan effektiv og tilpasset formidling kan tænkes ind allerede i produktionsøjeblikket.
  • hvordan afsenderen, ud fra viden om brugeren, kan berige og forandre brugeroplevelsen og hermed optimere både forretningsmodel og brugeroplevelse.

Responsivt design

Med responsivt design kan eksempelvis et website præsenteres tydeligt, hvad enten brugeren gør brug af mobil, tablet eller computer. Responsivt design er for mange blevet et mål frem for et middel, der bør ændre hele indholdsproduktionen.

Når man i fremtiden producerer indhold til digitale medier, skal man tænke de mange muligheder ind fra starten og producere indhold, der kan flyde på tværs af grænsefladerne.

Fleksibelt indhold

Når man producerer indhold til websites inden for eksempelvis responsivt design, tilpasses indholdet automatisk til brugerens enhed - fx skærmstørrelser.

Ved at opbygge sit indhold i små moduler, kan webmasteren tilpasse, hvad brugeren skal se, og brugeren kan opleve et mere personligt tilpasset indhold.

Når indholdet bliver opbygget strategisk efter fremtidens medier og brugerbehov, kan det genbruges på forskellige kanaler og enheder. Det er denne fleksibilitet og genanvendelse af indhold, som også er et mål for indholdsproduktionen.

Projektperiode og kontaktperson