Vi har lært at bruge hinanden og fundet tryghed i lederrollen

Fem regnskabsmedarbejdere fra Europcar blev fra den ene til den anden dag kastet ud i rollen som teamledere. De blev klædt på til opgaven med et skræddersyet kursus.

Hvordan træder man i karakter som leder, hvis man ingen ledererfaring har? Hvordan afvikler man mus- og lønsamtaler? Og hvordan er man leder for tidligere kolleger? Fem regnskabsmedarbejdere fra Danmarks største biludlejningsfirma, Europcar, kom på en udfordrende opgave, da de for fem år siden avancerede til teamledere. 

”Vi blev kastet ud i det,” fortæller Anette Bøstrup Madsen. Hun var netop blevet udlært som regnskabsmedarbejder, da hun blev teamleder og fik ansvar for to kontorelever. 

”Jeg havde det fint med titlen, selvom jeg naturligvis var lidt spændt på, hvad mine især ældre og mere erfarne kolleger i afdelingen ville sige.” 

Anettes teamlederkollega Niels Christian Vessel fik personaleledelsesansvar for to regnskabsassistenter og skulle også lige vænne sig til lederrollen. 

”Pludselig fik vi ansvaret for at hyre, fyre, lede og fordele arbejdet. Det var naturligvis en omvæltning for os. Selv mærkede jeg, at der opstod en vis afstand mellem mig og mine kolleger. Når jeg åbnede munden fornemmede jeg, at de andre vægtede mine ord højere end før. Det skulle jeg lige vænne mig til,” siger han. 

Brug for opkvalificering 

Al begyndelse er svær. Et halvt år efter udnævnelsen indså de fem ledere, at de behøvede hjælp udefra. Et skræddersyet kursus på Erhvervsakademi Aarhus ved chefkonsulent Niels Holt blev løsningen. De fem teamlederes chef, Morten Brødbæk Sørensen, hjalp sine ansatte med at tilrettelægge uddannelsesforløbet. 

”Med teamledertitlen fulgte mere løn og mere ansvar. Det var naturligvis vigtigt for os, at de fem fik noget efteruddannelse i ledelse, så de blev trygge i deres nye roller. Især var det vigtigt, at de opbyggede tillid til hinanden. Som leder står man ofte alene, og det er derfor en hjælp, hvis man har nogle lederkolleger at sparre med,” siger økonomichef Morten Brødbæk Sørensen.

Det skræddersyede uddannelsesforløb var individuelt målrettet til de fem og foregik på Erhvervsakademi Aarhus. At det foregik ude af huset og kun var for de fem resulterede i, at gruppen opbyggede en fortrolighed til hinanden og deres underviser.

Udbytterigt

På kurset blev de fem teamledere bevidste om deres personlige lederstil og kompetencer. De udarbejdede DiSC-profiler, lavede rollespil og øvelser for at blive endnu skarpere på, hvad ’den rigtige’ lederstil og ledelsesmetode er i forskellige situationer. De var også gennem en teambuilding-proces. 

”Uddannelsesforløbet har været super godt – både menneskeligt og fagligt. Vores underviser Niels Holt har været en utrolig god sparringspartner. Han er god til at lytte til os og komme med input,” siger Anette, hvorefter Niels fortsætter. 

”Samtaler vedrørende løn kan godt være svære at takle, specielt i sparetider. I dag kan vi sparre med hinanden og støtte hinanden i at bruge den nye viden og de nye ledelsesværktøjer. Vores underviser har hjulpet mig med at udfylde min nye rolle, og i dag hviler jeg mere i det med at lede og fordele arbejdet.” 

At blive teamleder har været en positiv oplevelse, mener de begge. 

”Jeg har fået en større arbejdsglæde. Bevidst eller ubevidst føler jeg et større ansvar for mit job i dag, hvor har jeg fået personaleledelsesansvar. Det har øget min tilfredshed og styrket min selvtillid,” konkluderer Niels. 

Uddanner sig løbende 

Også chefen for de fem teamledere, økonomichef Morten Brødbæk Sørensen, er glad for sine ansattes kompetenceløft. Samarbejdet med Erhvervsakademi Aarhus har varet i fem år nu. Undervisningen er foregået som en løbende proces fordelt på halve og hele undervisningsdage efter behov to til tre gange om året. 

”Jeg kan mærke, at de har mere ro i maven og er blevet mere selvbevidste i deres rolle som ledere. De samarbejder bedre og har stor tillid til hinanden. Derfor er det også vigtigt, at de fortsætter deres gode stil. Underviseren har efterhånden lært os og vores organisation at kende, og teamlederne er derfor helt trygge ved ham. Trænger de til at genopfriske nogle værktøjer eller få noget sparring, kontakter de ham og arrangerer en undervisningsdag. Det er en god og løbende proces,” siger han. 

Bruger hinanden

I et stort, åbent kontorlokale sidder de fem teamledere og deres 13 ansatte. Der snakkes dæmpet til tastaturenes klikketi-klak-lyde. Fra rummet er der udsyn til økonomidirektørens kontor med brede, komfortable mødestole i samme matchende grønne farver som regnskabsafdelingens ringmapper. Hver teamleder har sit eget fagområde og personaleledelsesansvar for to til tre ansatte. Et team tager sig fx af kreditorområdet, et andet tager sig af debitorområdet og et tredje team tager sig af transaktioner på tværs af landegrænser. Indimellem rejser to teamledere sig og forlader lokalet. ”Vi bruger hinanden meget mere i dag end tidligere. Det er en kæmpe fordel, at vi har hinanden at sparre med,” siger Anette. 

De fem teamledere og deres chef. Yderst fra højre: 

Anette Bøstrup Madsen, uddannet HA. Har arbejdet i Europcar’s økonomiafdeling på Fredensgade i Aarhus siden 2005. Sidder med regnskabsudarbejdelse, analyser, rapporter og økonomistyring. 

Grethe Husted Rasmussen, kontoruddannet. Har arbejdet i Europcar’s økonomiafdeling i Aarhus siden 2003 og er ansvarlig for kreditorområdet. 

Niels Christian Vessel, kontoruddannet. Har arbejdet i Europcar’s økonomiafdeling i Aarhus siden 1980. Er ansvarlig for betalinger mellem virksomhedens danske og udenlandske afdelinger. 

Inger Hougaard, kontoruddannet. Har arbejdet i Europcar’s økonomiafdeling siden 1975. Er ansvarlig for korrekt fakturering hos udlejningsstationerne i Danmark. 

Morten Brødbæk Sørensen, CFO/økonomichef for Europcar med personaleledelsesansvar for bl.a. de fem teamledere. Uddannet HD i regnskabsvæsen og registreret revisor. 

Jytte Bak Søballe, kontoruddannet. Har arbejdet i Europcar’s økonomiafdeling i Aarhus siden 1994 og er ansvarlig for debitorområdet.