Bedre tid til ledelse

Strategiplan, salgsoplæg og printerproblemer. Møder, messer og mus-samtaler. Lederens opgaveliste er næsten endeløs.

Alt for ofte har vi ledere så travlt med at håndtere såvel store som små opgaver, at vi ikke giver os selv tid til at tænke overordnede ledelsestanker. Netop at sætte tid af til at prioritere selve ledelsesarbejdet er en udfordring for de fleste ledere.

Ligesom ansatte lever ledere i dilemmaet mellem at udføre jobbet rigtigt og at udføre det rigtige job. Hvor ofte har du ikke taget dig selv i at udføre opgaver, du egentlig

kunne have sat andre til? Som ledere skal vi turde trække stikket og indstille kompasset. Er du skarp på din mission, er det også nemmere at prioritere. Er du for detaljeorienteret, risikerer du at miste overblikket.

Lederen bør træde i karakter

Især i dag, hvor bredden af opgaver er blevet større og mere kompleks, er det vigtigt at kunne organisere sin dag. Heldigvis findes der flere nyttige metoder og redskaber til at understøtte ledere i det overordnede ledelsesarbejde. Nogle af hjælpemidlerne fortæller vi om på næste lederforum.

Det er en vigtig ledelsesopgave at afsætte tid til at overskue sin organisation og forholde sig til hvem, der skal løse hvilke opgaver og hvordan. I stedet for at drøne rundt og løse forefaldne opgaver, bør lederen træde i karakter. Kan du ikke lede dig selv, kan du nemlig heller ikke lede andre.

Joergen Beck

Af Jørgen Beck, uddannelseschef