UDDANNELSESCHEF MENER: Gør du det simpelt nok som leder?

Af Jørgen Beck, uddannelseschef, Erhvervsakademi Aarhus

Simplexity. Sådan hedder et af tidens nye begreber. Det handler om gøre det komplekse simpelt – lave simplekse løsninger. Komplekse bagved, simple udadtil. Flere fremtidsforskere har nævnt dette som en vigtig kompetence.

Virksomheder, der kan skabe komplekse produkter, som er simple at bruge, får succes. Et eksempel er Apple med deres enkle brugerflader. Et andet er netbutikken Zalando. Før handlede mormor i det lokale Damernes Magasin. I dag er hendes lokale favorit Zalando med hovedkontor i Berlin.

Men hvordan kan mormor dog finde ud af at shoppe i Berlin via internettet? Fordi Zalando har gjort det let, selvom det bag skærmen er komplekst og understøttes af 9.000 medarbejdere.

Nye krav til ledelsen

Hvad betyder det ledelsesmæssigt, at simplexity nu er blevet et konkurrenceparamenter? Når man arbejder med komplekse produkter og ydelser, stiller det store krav til dig som leder, at du kan formidle kompleksiteten på en simpel og forståelig måde. Ikke kun udadtil til kunder, men også indadtil til kolleger og medarbejdere.

Kan du fx formidle sammenhængen mellem din virksomheds visioner og det daglige arbejde på en simpel måde, der gør det nemt at udøve det følgeskab, som vi forventer af medarbejderne? Eller bruger du som leder al tiden på svære PowerPoints med buzzwords i en gryderet, krydret med procesflow og nøgletal til afdelingsmøder? Måske har vores ledelsesrefleks hidtil været at lade kompleksiteten flytte med over i ledelseskommunikationen, med flere modeller, begreber og nøgletal, i stedet for at gøre det ’simpelt’.

Klare brugsanvisninger, tak

I vores iver på at forbedre vores produkter får vi tit gjort dem mere komplekse og sværere at bruge. Tænk bare på brugsanvisningen på det sidst indkøbte produkt i huset.

Den ’brugsanvisning’, du giver dine medarbejdere, bør være letforståelig, så de forstår kompleksiteten og kan handle og formidle den til kolleger, kunder, brugere og borgere på en simpel måde. En kernekompetence for nutidens ledere er ikke at gøre tingene for kompliceret, selvom de er komplekse. Som Albert Einstein sagde: ”If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough.”